دوره 8، شماره 4 - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران 1399 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 1-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karami F, Ghiyasi S, Soltanzadeh A. Identification and Evaluation of Human Errors in Locomotive Maneuvers Using the SHERPA Technique: A Case Study in a Rail Operation Repair and Development Project. Iran J Ergon. 2020; 8 (4) :1-1
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-749-fa.html
کرمی فاطمه، قیاسی سمیرا، سلطان‌زاده احمد. شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی مانورچی‌های لکوموتیو‌ها با استفاده از تکنیک SHERPA: یک مطالعه موردی در پروژه تعمیرات و توسعه بهره برداری ریلی. مجله ارگونومی. 1399; 8 (4) :1-1

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-749-fa.html


استادیار، گروه مهندسی محیط زیست، دانشکده فنی‌ و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران ، s.ghiasi@iauctb.ac.ir
چکیده:   (726 مشاهده)
زمینه و هدف: با وجود فن‌آوری‌های پیچیده در بسیاری از محیط‌های شغلی، خطاهای انسانی به دلیل منتهی شدن به حوادث ناگوار از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا، پیشگیری و محدودساختن پیامدهای ناشی از خطاهای انسانی، شناسایی و علت‌یابی آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد. این مطالعه با هدف شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی مانورچی­های لکوموتیو­ها در پروژه تعمیرات و توسعه بهره برداری ریلی در سال 1398 انجام شده است.
روش کار: در این مطالعه مقطعی به شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی مانورچی­های لکوموتیو­ها در پروژه تعمیرات و توسعه بهره‌برداری ریلی مپنا با استفاده از تکنیک SHERPA پرداخته شده است. در ابتدا، با استفاده از روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی وظیفه، فعالیت‌های مانورچی‌ها به وظایف و زیروظایف خود تقسیم گردیده و در مرحله بعد انواع خطاهای انسانی هر یک از وظایف شناسایی و سپس ارزیابی خطاهای انسانی بر اساس دستورالعمل SHERPA  انجام شده است.
یافته ها: در مطالعه حاضر 206 خطا شناسایی گردید. 5/48% خطای عملکردی، 8/39% خطای بررسی/چک، 2/10% خطای ارتباط و 5/1% نیز خطای انتخاب طبقه‌بندی شد. کمترین و بیشترین خطا مربوط به خطای ناشی از جابجایی لکوموتیو مربوط به تک دیزل گرم (0/14%) و خطای جابجایی لکوموتیو بر روی چال سرویس (6/29%) بودند. 8/23% از خطاهای شناسایی شده دارای سطح ریسک غیرقابل قبول، 0/51% در سطح ریسک ALARP و 2/25% در سطح ریسک قابل قبول بودند.
نتیجه گیری: یافته‌های مطالعه بیانگر این بود که بیشترین ریسک‌های غیرقابل قبول و ALARP به ترتیب مربوط به خطای بررسی/چک و خطای عملکردی بوده، لذا پیشنهاد می‌گردد طراحی و اجرای اقدامات کنترلی مربوط به این دو نوع خطا باید در اولویت قرار گیرد.
متن کامل [PDF 549 kb]   (48 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/18 | پذیرش: 1399/10/8 | انتشار الکترونیک: 1399/10/8

فهرست منابع
1. Abbassinia M, Kalatpour O, Motamedzade M, Soltanian A, Mohammadfam I. The application of lean production in reducing human error and improving response in emergencies: A case study in a petrochemical industry. Iran J Ergon. ISSN. 2020 Jun 10;2345:5365.
2. Zameni F, Soltanzadeh A, Nasiri P. Designing a conceptual model for the relationship between shift work, job stress, job satisfaction and health: A case study in petrochemical industry. Iran J Ergon. 2018 Oct 31;6(2):64-70. [DOI:10.30699/jergon.6.2.64]
3. Amiri Ebrahimabadi A, Soltanzadeh A, Ghiyasi S. Analysis of Occupational Accidents Based on the Human Factors Analysis and Classification System (HFACS): A Case Study in a Copper Mine. Iran J Ergon. 2020 May 10;8(1):12-20. [DOI:10.30699/jergon.8.1.12]
4. Ghasemi F, Kalatpour O, Moghimbeigi A, Mohammadfam I. Selecting strategies to reduce high-risk unsafe work behaviors using the safety behavior sampling technique and Bayesian network analysis. Res. J. Med. Sci . 2017;17(1):372.
5. Mohammadfam I, Eskandari T, Farokhzad M. Evaluation and Analysis of Human Error in the Use of Equipment Using PUEA Technique and Fuzzy Logic. Iran J Ergon. 2018 Oct 10;6(3):21-32. [DOI:10.30699/jergon.6.3.3]
6. Babamiri M, Ghasemi F, Heidari Moghadam R, Derakhshan J, Karimi M. Investigating the working Conditions Using the ILO Checklist Based on the Interventional Approach of Participatory Ergonomics and its Impact on the Quality of Working Life and Musculoskeletal Disorders. Iran J Ergon. 2018 Mar 10;5(4):49-55. [DOI:10.30699/jergon.5.4.49]
7. Mohammadfam I, Saeidi C. Evaluating human errors in cataract surgery using the SHERPA technique. Iran J Ergon. 2015;2(4):41-7.
8. Evans M, He Y, Maglaras L, Janicke H. HEART-IS: A novel technique for evaluating human error-related information security incidents. J. Comput. Secur. 2019 Jan 1;80:74-89. [DOI:10.1016/j.cose.2018.09.002]
9. Zhou JL, Lei Y, Chen Y. A hybrid HEART method to estimate human error probabilities in locomotive driving process. Reliab. Eng. Syst. Saf. 2019 Aug 1;188:80-9. [DOI:10.1016/j.ress.2019.03.001]
10. Reinach S, Viale A. Application of a human error framework to conduct train accident/incident investigations. Accid Anal Prev. 2006 Mar 1;38(2):396-406. [DOI:10.1016/j.aap.2005.10.013] [PMID]
11. Morais C, Moura R, Beer M, Patelli E. Analysis and estimation of human errors from major accident investigation reports. ASCE-ASME J Risk Uncert Engrg Sys Part B Mech Engrg. 2020 Mar 1;6(1). [DOI:10.1115/1.4044796]
12. Mohammadfam I, Movafagh M, Soltanian A, Salavati M, Bashirian S. Identification and evaluation of human errors among the nurses of coronary care unit using CREAM techniques. Iran J Ergon. 2014 Jun 10;2(1):27-35.
13. Ghasemi F, Mirzaei M, Mahdinia M, Darvishi E, Shahidi R. The role of personal commitment to safety in shaping safety performance of front-line employees: a case study in small manufacturing industries. Iran J Ergon. 2018 Sep 10;6(2):16-23. [DOI:10.30699/jergon.6.2.16]
14. Embrey DE. SHERPA: A systematic human error reduction and prediction approach. InProceedings of the international topical meeting on advances in human factors in nuclear power systems 1986.
15. Embrey D. Application of SHERPA to predict and prevent use error in medical devices. InProceedings of the International Symposium on Human Factors and Ergonomics in Health Care 2014 Jun (Vol. 3, No. 1, pp. 246-253). Sage CA: Los Angeles, CA: SAGE Publications.
16. Mirzaei aliabadi M, Mohammad fam I, Karimi S. Identification and assessment of human errors in blasting operations in Iron Ore Mine using SHERA technique. J. Occup. Hyg. Eng. 2015;2(1):57-65.
17. Ghasemi A, Atabi F, Golbabaei F. Human Error Classification for the Permit to Work System by SHERPA in a Petrochemical Industry. J. Occup. Hyg. Eng. 2015 Dec 10;2(3):66-73.
18. Stanton NA, Baber C. Validating task analysis for error identification: reliability and validity of a human error prediction technique. Iran J Ergon. 2005 Jul 15;48(9):1097-113. [DOI:10.1080/00140130500219726] [PMID]
19. Harris D, Stanton NA, Marshall A, Young MS, Demagalski J, Salmon P. Using SHERPA to predict design-induced error on the flight deck. Aerosp Sci Technol. 2005 Sep 1;9(6):525-32. [DOI:10.1016/j.ast.2005.04.002]
20. Stanton NA, Hedge A, Brookhuis K, Salas E, Hendrick HW, editors. Handbook of human factors and ergonomics methods. CRC press; 2004 Aug 30. [DOI:10.1201/9780203489925]
21. Mortazavi Sb, Mahdavi S, Asilian H, Arghami S, Gholamnia R. Identification and assessment of human errors in srp unit of control room of tehran oil refinery using heist technique (2007).
22. Baysari MT, Caponecchia C, McIntosh AS, Wilson JR. Classification of errors contributing to rail incidents and accidents: A comparison of two human error identification techniques. Saf. Sci. 2009 Aug 1;47(7):948-57. [DOI:10.1016/j.ssci.2008.09.012]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | کمک ناشر: دانش گستر فرنام

© 2021 All Rights Reserved | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb | Co-Publisher: Farname Inc.