دوره 8، شماره 4 - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران 1399 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karami F, Ghiyasi S, Soltanzadeh A. Identification and Evaluation of Human Errors in Locomotive Maneuvers Using the SHERPA Technique: A Case Study in a Rail Operation Repair and Development Project. Iran J Ergon. 2020; 8 (4)
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-749-fa.html
کرمی فاطمه، قیاسی سمیرا، سلطان‌زاده احمد. شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی مانورچی‌های لکوموتیو‌ها با استفاده از تکنیک SHERPA: یک مطالعه موردی در پروژه تعمیرات و توسعه بهره برداری ریلی. مجله ارگونومی. 1399; 8 (4)

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-749-fa.html


استادیار، گروه مهندسی محیط زیست، دانشکده فنی‌ و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران ، s.ghiasi@iauctb.ac.ir
چکیده:   (341 مشاهده)
زمینه و هدف: با وجود فن‌آوری‌های پیچیده در بسیاری از محیط‌های شغلی، خطاهای انسانی به دلیل منتهی شدن به حوادث ناگوار از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا، پیشگیری و محدودساختن پیامدهای ناشی از خطاهای انسانی، شناسایی و علت‌یابی آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد. این مطالعه با هدف شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی مانورچی­های لکوموتیو­ها در پروژه تعمیرات و توسعه بهره برداری ریلی در سال 1398 انجام شده است.
روش کار: در این مطالعه مقطعی به شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی مانورچی­های لکوموتیو­ها در پروژه تعمیرات و توسعه بهره‌برداری ریلی مپنا با استفاده از تکنیک SHERPA پرداخته شده است. در ابتدا، با استفاده از روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی وظیفه، فعالیت‌های مانورچی‌ها به وظایف و زیروظایف خود تقسیم گردیده و در مرحله بعد انواع خطاهای انسانی هر یک از وظایف شناسایی و سپس ارزیابی خطاهای انسانی بر اساس دستورالعمل SHERPA  انجام شده است.
یافته ها: در مطالعه حاضر 206 خطا شناسایی گردید. 5/48% خطای عملکردی، 8/39% خطای بررسی/چک، 2/10% خطای ارتباط و 5/1% نیز خطای انتخاب طبقه‌بندی شد. کمترین و بیشترین خطا مربوط به خطای ناشی از جابجایی لکوموتیو مربوط به تک دیزل گرم (0/14%) و خطای جابجایی لکوموتیو بر روی چال سرویس (6/29%) بودند. 8/23% از خطاهای شناسایی شده دارای سطح ریسک غیرقابل قبول، 0/51% در سطح ریسک ALARP و 2/25% در سطح ریسک قابل قبول بودند.
نتیجه گیری: یافته‌های مطالعه بیانگر این بود که بیشترین ریسک‌های غیرقابل قبول و ALARP به ترتیب مربوط به خطای بررسی/چک و خطای عملکردی بوده، لذا پیشنهاد می‌گردد طراحی و اجرای اقدامات کنترلی مربوط به این دو نوع خطا باید در اولویت قرار گیرد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/18 | پذیرش: 1399/10/8 | انتشار الکترونیک: 1399/10/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | کمک ناشر: دانش گستر فرنام

© 2021 All Rights Reserved | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb | Co-Publisher: Farname Inc.