دوره 13، شماره 4 - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران- در دست انتشار 1404 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: Ethics code: IR.PNU.REC.1403.743

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Jafari N S, Omidi N, Saraei Talab M, Kermani M R, Khosravi E. Designing an Integrated Model for Soft Skills Development of Bank Refah Kargaran Employees: An Empowerment Approach Based on Technology Management and Cognitive Ergonomics. Iran J Ergon 2025; 13 (4)
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-1121-fa.html
جعفری ندا سادات، امیدی نبی، سَرائی‌طلب محمد، کرمانی محمدرضا، خسروی الهام. طراحی مدل یکپارچه توسعه مهارت‌های نرم کارکنان بانک رفاه کارگران ایران با رویکرد توانمندسازی مبتنی بر مدیریت فناوری و ارگونومی شناختی. مجله ارگونومی. 1404; 13 (4)

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-1121-fa.html


1- گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیکی، تهران، ایران
2- گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، nabiomidi@gmail.com
3- گروه مدیریت امور شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیکی، تهران، ایران
4- گروه مدیریت کسب‌وکار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیکی، تهران، ایران
چکیده:   (96 مشاهده)
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف طراحی و اعتبارسنجی یک مدل یکپارچه برای توسعه مهارت‌های نرم انجام شد که توانمندسازی مبتنی بر فناوری را با اصول ارگونومی شناختی در هم می‌آمیزد.

روش کار: این پژوهش از نوع ترکیبی با طرح اکتشافی متوالی بود. در فاز کیفی، با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند، با ۱۸ نفر از نخبگان دانشگاهی و مدیران ارشد بانک مصاحبه عمیق انجام و داده‌ها با روش تحلیل تماتیک تحلیل شدند. در فاز کمی که از نوع توصیفی-پیمایشی بود، مدل مفهومی استخراج‌شده از فاز کیفی، از طریق پرسشنامه محقق‌ساخته بر روی نمونه‌ای متشکل از ۳۹۵ نفر از کارکنان ستادی و شعب بانک رفاه کارگران آزمون شد. تحلیل داده‌ها و ارزیابی مدل با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) در نرم‌افزار AMOS 26 انجام گرفت.

یافته‌ها: تحلیل کیفی منجر به شناسایی ۴ مضمون اصلی و ۲۸ مضمون فرعی شد که ابعاد مدل را تشکیل دادند: توانمندسازی مبتنی بر فناوری، ملاحظات ارگونومی شناختی، عوامل زمینه‌ای و سازمانی، و توسعه یکپارچه مهارت‌های نرم (پیامد). نتایج آزمون مدل کمی نشان داد که مدل از برازش مطلوبی برخوردار است  و هر سه بُعد پیش‌بین تأثیر مثبت و معناداری بر توسعه مهارت‌های نرم داشتند. در این میان، «عوامل زمینه‌ای و سازمانی» با ضریب مسیر استاندارد ۰.۴۵ بیشترین تأثیر را به خود اختصاص داد و به‌عنوان قوی‌ترین پیش‌بین شناسایی شد.

نتیجه‌گیری: این یافته بر ضرورت یک نگرش سیستمی که تعامل میان انسان، فناوری و ساختار سازمانی را به رسمیت می‌شناسد، تأکید داشته و نشان می‌دهد که موفقیت در توانمندسازی کارکنان، نیازمند توجه هم‌زمان به ابزارهای فناورانه و اصول ارگونومی شناختی است.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی شناختی
دریافت: 1404/8/14 | پذیرش: 1404/10/3 | انتشار الکترونیک: 1404/10/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.