پیام خود را بنویسید
دوره 11، شماره 4 - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران- در دست انتشار 1402 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: U-01331
Ethics code: IR..AJUMS.REC.1401.558

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi A, fouladi dehaghi B, Asadian F, Ghanbari S. Assessment of ergonomics on cargo handling in one of the Iran airports. Iran J Ergon 2024; 11 (4)
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-998-fa.html
محمدی عباس، فولادی دهقی بهزاد، اسدیان فاطمه، قنبری سعید. بررسی وضعیت ارگونومی کارگران واحد بار، در یکی از فرودگاه‌های ایران. مجله ارگونومی. 1402; 11 (4)

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-998-fa.html


1- دانشیار، گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، عضو مرکز تحقیقات فناوری‌های زیست محیطی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
2- استاد، گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، عضو مرکز تحقیقات فناوری‌های زیست محیطی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز، اهواز، ایران ، fhassadian1@gmail.com
4- استادیار، گروه آموزشی آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (422 مشاهده)
  زمینه و هدف: کارگران قسمت بار در فرودگاه اهواز به دلیل جابه جایی چمدان های مسافری در معرض اختلالات اسکلتی عضلانی قرار دارند. به همین جهت  انجام وظایف حمل بار و پوسچرهای آنان مورد پژوهش قرارگرفت.
 
روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به روش سرشماری، بر روی ۲۱ نفر از کارگران واحد بار در فرودگاه اهواز انجام شد . جهت ارزیابی وضعیت ارگونومی حمل دستی بار از روشهای آنالیز وظیفه,HTA ارزیابی پوسچر, QEC و ارزیابی حمل دستی بار به روشMAC استفاده گردید. ابزار مورداستفاده شامل مشاهده، عکس‌برداری و پرسشنامه  CMQDبود. جهت محاسبات آماری ازSPSS16   و بررسی متغیرها از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده گردید.

یافته‌ها: هر کارگر در فرودگاه اهواز به طور متوسط ۴۰۰ چمدان را در هر شیفت کاری جابه جا می کند.از ضریب همبستگی اسپیرمن بین اختلالات اسکلتی عضلانی و متغیرهای سابقه، قد و BMI به ترتیب ارتباط معناداری به میزان ۰۰۲/۰َ, ۰۰۵/۰و ۰۰۳َ/۰  یافت شد و با استفاده از روش QEC نامطلوب‌ترین پوسچرها با امتیاز عددی بین ۵۰ تا ۷۰ مربوط به وضعیت ایستاده در ایستگاه غلتک و پوسچر بدنی نشسته در انبار هواپیما به دست آمدند و ناراحتی‌های مربوط به اندام‌های شانه، بازو و کمر به ترتیب با فراوانی  ۶/۶۱  ٪ , ۶۵ ٪ و ۶۲ ٪ پس از بررسی پرسش‌نامه CMQD به دست آمد.

نتیجه‌گیری:  نتایج حاصل از روش های MAC وQEC  درحمل و بلند نمودن بار به‌صورت مشابه در نیاز به ضرورت تغییر در آینده نزدیک در روند جابجایی چمدان‌ها با هم توافق نظرداشتند. همچنین کاهش ساعت کاری و تطابق افراد با وظایف موجود می تواند در کاهش شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی تاثیرگذار باشد.

 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر موارد
دریافت: 1402/10/20 | پذیرش: 1402/11/10 | انتشار الکترونیک: 1402/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb