Research code: U-01331
Ethics code: IR..AJUMS.REC.1401.558
1- دانشیار، گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، عضو مرکز تحقیقات فناوریهای زیست محیطی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
2- استاد، گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، عضو مرکز تحقیقات فناوریهای زیست محیطی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز، اهواز، ایران ، fhassadian1@gmail.com
4- استادیار، گروه آموزشی آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
چکیده: (422 مشاهده)
زمینه و هدف: کارگران قسمت بار در فرودگاه اهواز به دلیل جابه جایی چمدان های مسافری در معرض اختلالات اسکلتی عضلانی قرار دارند. به همین جهت انجام وظایف حمل بار و پوسچرهای آنان مورد پژوهش قرارگرفت.
روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به روش سرشماری، بر روی ۲۱ نفر از کارگران واحد بار در فرودگاه اهواز انجام شد . جهت ارزیابی وضعیت ارگونومی حمل دستی بار از روشهای آنالیز وظیفه,HTA ارزیابی پوسچر, QEC و ارزیابی حمل دستی بار به روشMAC استفاده گردید. ابزار مورداستفاده شامل مشاهده، عکسبرداری و پرسشنامه CMQDبود. جهت محاسبات آماری ازSPSS16 و بررسی متغیرها از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده گردید.
یافتهها: هر کارگر در فرودگاه اهواز به طور متوسط ۴۰۰ چمدان را در هر شیفت کاری جابه جا می کند.از ضریب همبستگی اسپیرمن بین اختلالات اسکلتی عضلانی و متغیرهای سابقه، قد و BMI به ترتیب ارتباط معناداری به میزان ۰۰۲/۰َ, ۰۰۵/۰و ۰۰۳َ/۰ یافت شد و با استفاده از روش QEC نامطلوبترین پوسچرها با امتیاز عددی بین ۵۰ تا ۷۰ مربوط به وضعیت ایستاده در ایستگاه غلتک و پوسچر بدنی نشسته در انبار هواپیما به دست آمدند و ناراحتیهای مربوط به اندامهای شانه، بازو و کمر به ترتیب با فراوانی ۶/۶۱ ٪ , ۶۵ ٪ و ۶۲ ٪ پس از بررسی پرسشنامه CMQD به دست آمد.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از روش های MAC وQEC درحمل و بلند نمودن بار بهصورت مشابه در نیاز به ضرورت تغییر در آینده نزدیک در روند جابجایی چمدانها با هم توافق نظرداشتند. همچنین کاهش ساعت کاری و تطابق افراد با وظایف موجود می تواند در کاهش شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی تاثیرگذار باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر موارد دریافت: 1402/10/20 | پذیرش: 1402/11/10 | انتشار الکترونیک: 1402/11/10