پیام خود را بنویسید
دوره 11، شماره 4 - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران 1402 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 250-240 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.TUMS.SPH.REC.1400.349

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdi H, Zakerian S A, Azam K, Khanlari Baniyarani P. Determining the Mental Workload and Investigating Its Effect on Changing the Mood Components of Taxi Drivers in the City of Qazvin. Iran J Ergon 2024; 11 (4) :240-250
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-992-fa.html
عبدی حانیه، ذاکریان سید ابوالفضل، اعظم کمال، خانلری بانیارانی پیام. تعیین بار کاری ذهنی و بررسی میزان تأثیر آن در تغییر مؤلفه‌های خلقیات رانندگان تاکسی درون‌شهری شهر قزوین. مجله ارگونومی. 1402; 11 (4) :240-250

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-992-fa.html


1- گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، zakerian@tums.ac.ir
3- گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (989 مشاهده)
اهداف: از جمله نگرانی­ های مهم جوامع امروزی حوادث جاده ­ای، خسارات و تلفات مربوط به آن است. بار کاری ذهنی یکی از عوامل اصلی انسانی است که خود می­تواند سبب بروز عوامل دیگری نظیر استرس و خشم شود. مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی بار کاری ذهنی و میزان تأثیر آن در تغییر مؤلفه ­های خلقیات رانندگان انجام شده است.
روش ‌‌‌کار: تعداد ۸۸ راننده‌ی تاکسی گردشی شهر قزوین برای بررسی مؤلفه ­های مدنظر در این مطالعه شرکت کردند. از پرسش‌نامه‌ی بار کاری ذهنی دالی برای ارزیابی بار کاری ذهنی و از پرسش‌نامه‌ی پومز برای سنجش مؤلفه ­های خلقیات رانندگان استفاده شد. بر اساس سناریو طراحی­ شده‌ی رانندگی در مسیرهای پرترافیک، متغیرهای مدنظر ارزیابی شدند و به ­منظور بررسی ارتباط میان آن­ها، از آزمون­ t زوجی و آنالیز هم‌بستگی پیرسون در نرم­ افزار SPSS نسخه‌ی ۲۴ استفاده شد.
یافته‌ها: میانگین سابقه‌ی کار و سن رانندگان برابر با ۴۶/۶۰ و ۱۳/۴۷ سال با انحراف معیار ۱۰/۱۲ و ۹/۳۹ سال بـود. یافته‌های بـه‌دست‌آمده نشان داد کـه با رانندگی در مسیرهـای پرترافیک، بر میزان میانگین بار کاری ذهنی رانندگان به­ مراتب افزوده ­شده و این افزایش معنادار است (۰/۰۰۱>P). با افزایش بار کاری ذهنی رانندگان، از برخی مؤلفه ­های خلقیات که جنبه‌ی مثبتی دارند (مانند شادکامی و سرزندگی) ((۰/۱۵۷=P) (۰/۱۴۳- =r)، (۰/۰۵۰=P) (۰/۶۴۶- =r)) کاسته و بر مؤلفه‌ی خلقی افسردگی رانندگان افزوده شده است (*۰/۲۴۸ =P) (۰/۰۲۰=r).
نتیجه‌گیری: بـر اساس یافته‌هـای حـاصل از مطالعه، با تداوم فعالیت رانندگی، بر میزان بار کاری ذهنی رانندگان افزوده شده است، ولی ارتباطی مبنی بر تأثیر این مؤلفه بر مؤلفه ­های خلقیات مشاهده نشد.
متن کامل [PDF 1303 kb]   (258 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر موارد
دریافت: 1402/9/19 | پذیرش: 1402/11/10 | انتشار الکترونیک: 1402/11/10

فهرست منابع
1. Banister D, Anderton K, Bonilla D, Givoni M, Schwanen T. Transportation and the environment. Annual review of environment and resources. 2011;36:247-70. [DOI: 10.1146/annurev-environ-032310-112100]
2. Khanlari P, Khosravipour M, Abdi H, Rahmani R, Gharagozlou F. Factors Affecting Traffic Accidents in Kermanshah City Taxi Drivers - Focusing on the Role of Fatigue and Sleep Quality. [In Persian] Journal of Occupational Hygiene Engineering. 2022;9(3):143-52. [DOI: 10.52547/johe.9.3.143]
3. Paxion J, Galy E, Berthelon C. Mental workload and driving. Front Psychol. 2014;5:1344. [DOI: 10.3389/fpsyg.2014.01344] [PMID]
4. Yousefi F, Azam K, Zakerian SA. Mental workload and determination of its relationship with situation awareness and work experience among taxi drivers. [In Persian] Journal of Occupational Hygiene Engineering. 2019;6(3):44-53. [DOI: 10.52547/johe.6.3.44]
5. Sahayadhas A, Sundaraj K, Murugappan M. Detecting driver drowsiness based on sensors: a review. Sensors (Basel). 2012;12(12):16937-53. [DOI: 10.3390/s121216937] [PMID]
6. Bahadorimonfared A, Soori H, Mehrabi Y, Delpisheh A, Esmaili A, Salehi M, et al. Trends of fatal road traffic injuries in Iran (2004–2011). PLoS One. 2013;8(5):e65198. [DOI: 10.1371/journal.pone.0065198] [PMID]
7. A MAS. Drivers and the impact of unsafe behavior in accidents and traffic accidents. The first national conference on road and rail accidents and accidents. 2019;1(1):10.
8. Haghshenas H. Relationship between personality traits and drivers' behavior in Shiraz. [In Persian] Hakim Research Journal. 1384;11(3):47-54. [Link]
9. Soori A. Sociological causes of high-risk driving in Mashhad. [In Persian] Ournal of Social Security Studies. 1390;12(4):114. [Link]
10. Razmara A, Aghamolaei T, Madani A, Hosseini Z, Zare S. Prediction of safe driving Behaviours based on health belief model: the case of taxi drivers in Bandar Abbas, Iran. BMC Public Health. 2018;18(1):380. [DOI: 10.1186/s12889-018-5300-5] [PMID]
11. Stanton NA, Hedge A, Brookhuis K, Salas E, Hendrick HW. Handbook of human factors and ergonomics methods. CRC press. 2004. [DOI: 10.1201/9780203489925]
12. Geissler CF, Schneider J, Frings C. Shedding light on the prefrontal correlates of mental workload in simulated driving: A functional near-infrared spectroscopy study. Scientific reports. 2021;11(1):705. [DOI: 10.1038/s41598-020-80477-w]
13. Pauzié A. A method to assess the driver mental workload: The driving activity load index (DALI). IET Intelligent Transport Systems. 2008;2(4):315-22. [DOI: 10.1049/iet-its:20080023]
14. Boulagouas W, García-Herrero S, Chaib R, Febres JD, Mariscal MÁ, Djebabra M. An investigation into unsafe behaviors and traffic accidents involving unlicensed drivers: a perspective for alignment measurement. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(18):6743. [DOI: 10.3390/ijerph17186743] [PMID]
15. Blanco M, Biever WJ, Gallagher JP, Dingus TA. The impact of secondary task cognitive processing demand on driving performance. Accid Anal Prev. 2006;38(5):895-906. [DOI: 10.1016/j.aap.2006.02.015] [PMID]
16. Horberry T, Anderson J, Regan MA, Triggs TJ, Brown J. Driver distraction: The effects of concurrent in-vehicle tasks, road environment complexity and age on driving performance. Accid Anal Prev. 2006;38(1):185-91. [DOI: 10.1016/j.aap.2005.09.007] [PMID]
17. McCartt AT, Hellinga LA, Bratiman KA. Cell phones and driving: review of research. Traffic Inj Prev. 2006;7(2):89-106. [DOI: 10.1080/15389580600651103] [PMID]
18. De Winter JC, Happee R, Martens MH, Stanton NA. Effects of adaptive cruise control and highly automated driving on workload and situation awareness: A review of the empirical evidence. Transportation research part F: traffic psychology and behaviour. 2014;27:196-217. [DOI: 10.1016/j.trf.2014.06.016]
19. Oehl M, Becker T, Che M, Brandenburg S. Validation of the cycling anger scale in Singapore. Traffic Inj Prev. 2021;22(1):32-6. [DOI: 10.1080/15389588.2020.1843161] [PMID]
20. Zakerian SA, Zia G, Nasl Seraji G, Azam K, Mortezapour A. Reliability and validity of the driver activity load index for assessing mental workload among drivers in production companies. [In Persian] Journal of Occupational Hygiene Engineering Volume. 2018;5(2):65-71. [DOI: 10.21859/johe.5.2.65]
21. Mackenzie B. Profile of Mood States (POMS). 2001. [Link]
22. Ma J, Wu Y, Rong J, Zhao X. A systematic review on the influence factors, measurement, and effect of driver workload. Accident Analysis and Prevention. 2023;192. [DOI: 10.2139/ssrn.4504187]
23. G Z. the survey of driver mental workload using the driving activity load index(DALI) method. 2015.
24. De Paula Gomes CAF, Politti F, De Souza Bacelar Pereira C, da Silva ACB, Dibai-Filho AV, De Oliveira AR, et al. Exercise program combined with electrophysical modalities in subjects with knee osteoarthritis: a randomised, placebo-controlled clinical trial. BMC Musculoskelet Disord. 2020;21(1):258. [DOI: 10.1186/s12891-020-03293-3] [PMID]
25. Sriranga AK, Lu Q, Birrell S. A systematic review of in-vehicle physiological indices and sensor technology for driver mental workload monitoring. Sensors (Basel). 2023;23(4):2214. [DOI: 10.3390/s23042214] [PMID]
26. Chalmers T, Lal S. Assessing cardiovascular links to depression and anxiety in Australian professional drivers. J Integr Neurosci. 2022;21(1):43. [DOI: 10.31083/j.jin2101043] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb