پیام خود را بنویسید
دوره 10، شماره 2 - ( فصل‌نامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران 1401 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 112-120 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alimohammadi I, Vosoughi S, Abolghasemi J, Rafieepour A, Tabatabaei S H, Delshadi B. Comparison of the Risk of Musculoskeletal Disorders among Normal and Students with Hearing Abnormalities in Ilam City. Iran J Ergon 2022; 10 (2) :120-112
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-903-fa.html
علی محمدی ایرج، وثوقی شهرام، ابوالقاسمی جمیله، رفیعی‌پور آتنا، طباطبائی سید حسین، دلشادی بتول. مقایسه ی ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی-عضلانی در میان دانش آموزان عادی و کم شنوای شهرستان ایلام. مجله ارگونومی. 1401; 10 (2) :120-112

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-903-fa.html


1- گروه بهداشت حرفه‌ای، مرکز تحقیقات بهداشت کار، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- گروه آمار زیستی، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- گروه بهداشت حرفه‌ای، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4- گروه ارگونومی، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، batool.delshadi@yahoo.com
چکیده:   (2846 مشاهده)
اهداف: پوسچر نامناسب نشستن دانش‌آموزان بر روی نیمکت‌های کلاسی می‌تواند منجر به بروز درد و اختلالات اسکلتی- عضلانی گردد. معلولیت‌های شنوایی و بینایی می‌تواند از دلایل وضعیت نامناسب نشستن در دانش‌آموزان باشد. از این‌رو، هدف از مطالعه‌ی حاضر، مقایسه‌ی ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی- عضلانی در دانش‌آموزان شهرستان ایلام در نظر گرفته شد.
روش ‌‌‌کار: عداد 20 نفر از دانش‌آموزان کم‌شنوا (مورد) و 40 نفر از دانش‌آموزان با شنوایی طبیعی (شاهد) از دبستان‌های شهرستان ایلام در هر دو جنسیت به شیوه‌ی تصادفی وارد مطالعه شدند. بدترین پوسچر ثبت شده از وضعیت نشستن دانش‌آموزان بر روی نیمکت به روش RULA ارزیابی گردید. از نرم‌افزار Digimizer برای بررسی زوایای بدن دانش‌آموزان در هنگام نشستن بر روی صندلی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در سطح اطمینان 95 درصد انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج ارزیابی پوسچر نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین امتیاز RULA میان دو گروه مورد و شاهد وجود داشت (0/001 = P). انحراف از زوایای طبیعی بدن در دانش‌آموزان مورد بیشتر از گروه شاهد به دست آمد (0/001 > P) که ارتباط مستقیم و معنی‌داری با افزایش ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی- عضلانی نشان داد.
نتیجه‌گیری: احتمال بروز اختلالات اسکلتی- عضلانی در دانش‌آموزان کم‌شنوا در مقایسه با دانش‌آموزان دارای شنوایی طبیعی بیشتر بود که به دنبال افزایش در انحراف از زوایای طبیعی بدن و حفظ پوسچرهای نامناسب اتفاق می‌افتد. با توجه به محدودیت تعداد افراد نمونه، انجام مطالعات بیشتر با هدف مشابه و انجام مداخلات در اصلاح پوسچر دانش‌آموزان کم‌شنوا توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 987 kb]   (2000 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اختلالات اسکلتی-عضلانی
دریافت: 1401/5/22 | پذیرش: 1401/7/1 | انتشار الکترونیک: 1401/7/1

فهرست منابع
1. Kanegaonkar RG, Amin K, Clarke M. The contribution of hearing to normal balance. The J Laryngol Otol. 2012;126(10):984-8. [DOI] [PubMed]
2. Andreucci A, Campbell P, Richardson E, Chen Y, Dunn KM. Sleep problems and psychological symptoms as predictors of musculoskeletal conditions in children and adolescents. Eur J Pain. 2020;24(2):354-63. [DOI] [PubMed]
3. Harvey RH, Peper E, Mason L, Joy M. Effect of posture feedback training on health. Appl Psychophysiol Biofeedback. 2020;45(2):59-65. [DOI] [PubMed]
4. Masiero S, Carraro E, Celia A, Sarto D, Ermani M. Prevalence of nonspecific low back pain in schoolchildren aged between 13 and 15 years. Acta Paediatr. 2008;97(2):212-6. [DOI] [PubMed]
5. Savanur C, Altekar C, De A. Lack of conformity between Indian classroom furniture and student dimensions: proposed future seat/table dimensions. Ergonomics. 2007;50(10):1612-25.
6. Azabagic S, Spahic R, Pranjic N, Mulic M. Epidemiology of musculoskeletal disorders in primary school children in Bosnia and Herzegovina. Mater Sociomed. 2016;28(3):164-7. [DOI] [PubMed]
7. WHO. World Health Organization. Deafness and hearing loss. [Online]. [cited 2018]; Available from: URL: www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/deafness-and-hearing-loss.
8. Sabbagh S, Amiri M, Khorramizadeh M, Iranpourmobarake Z, Nickbakht M. Neonatal hearing screening: Prevalence of unilateral and bilateral hearing loss and associated risk factors. Cureus. 2021;13(6):1-8. [DOI] [PubMed]
9. Noncommunicable Disease Surveillance Center (NCD), Ministry of Health and Medical Education. Burden of diseases in the world is due to hearing loss and deafness [in Persian]. [Article]
10. Bell D, Swart E. Learning experiences of students who are hard of hearing in higher education: Case study of a South African university. Soc Inc. 2018;6(4):137-48. [DOI]
11. Paatsch L, Toe D. The impact of pragmatic delays for deaf and hard of hearing students in mainstream classrooms. Pediatrics. 2020;146(Suppl 3):S292-7. [DOI] [PubMed]
12. Marschark M, Lampropoulou V, Skordilis EK. Diversity in deaf education. Oxford, UK: Oxford University Press; 2016.
13. Appelbaum EN, Howell JB, Chapman D, Pandya A, Dodson KM. Analysis of risk factors associated with unilateral hearing loss in children who initially passed newborn hearing screening. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2018;106:100-4. [DOI] [PubMed]
14. Said EAF. Vestibular assessment in children with sensorineural hearing loss using both electronystagmography and vestibular-evoked myogenic potential. Egypt J Otolaryngol. 2014;30(1):43-52.
15. Anton K, Ernst A, Basta D. Auditory influence on postural control during stance tasks in different acoustic conditions. J Vestib Res. 2019;29(6):287-94. [DOI] [PubMed]
16. Mwaka ES, Munabi IG, Buwembo W, Kukkiriza J, Ochieng J. Musculoskeletal pain and school bag use: a cross-sectional study among Ugandan pupils. BMC Res Notes. 2014;7(1):222. [DOI] [PubMed]
17. Kim HY. Statistical notes for clinical researchers: sample size calculation 1. comparison of two independent sample means. Restor Dent Endod. 2016;41(1):74-8. [DOI] [PubMed]
18. Aali S, Daneshmandi H, Norasteh AA, Rezazadeh F. Comparison of head and shoulder posture in blind, deaf and ordinary pupiles [in Persian]. J Gorgan Univ Med Sci. 2014;15(4):72-8.
19. Horak FB, Shumway-Cook A, Crowe TK, Black FO. Vestibular function and motor proficiency of children with impaired hearing, or with learning disability and motor impairments. Dev Med Child Neurol. 1988;30(1):64-79. [DOI] [PubMed]
20. Hajloo E, Ansari N. Prevalence and causes of hearing handicap in Ardabil province, Western Iran [in Persian]. Audiol. 2011;20(1):116-27.
21. de Sousa AMM, de França Barros J, de Sousa Neto BM. Postural control in children with typical development and children with profound hearing loss. Int J Gen Med. 2012;5:433-9. [DOI] [PubMed]
22. De Kegel A, Dhooge I, Cambier D, Baetens T, Palmans T, Van Waelvelde H. Test-retest reliability of the assessment of postural stability in typically developing children and in hearing impaired children. Gait Posture. 2011;33(4):679-85. [DOI] [PubMed]
23. de Souza Melo R, da Silva PWA, da Silva Toscano Macky CF, da Silva LVC. Análise postural da coluna vertebral: estudo comparativo entre surdos e ouvintes em idade escolar. Fisioter Mov. 2012;25(4):803-10. [DOI]
24. Coelho Júnior AN, Gazzola JM, Gabilan YP, Mazzetti KR, Perracini MR, Ganança FF. Alinhamento de cabeça e ombros em pacientes com hipofunção vestibular unilateral. Braz J Phys Ther. 2010;14(4):330-6.
25. Ganança F, Bushatsky A, Perracini M, Silva D, Serafini F, Sensology Af, et al. Posture in patients with peripheral vestibular syndrome: exploratory study. Archives for Sensology and Neurootology in Science and Practice Porto, Portugal: Neurootological and Equilibriometric Society. 2003.
26. Schwab B, Kontorinis G. Influencing factors on the vestibular function of deaf children and adolescents-evaluation by means of dynamic posturography. Open Otorhinolaryngology J. 2011;5:1-9. [DOI]
27. Patel H, Malawade M, Butte-Patil S, Khairnar P, Gawade S. Comparison of balance in children with and without hearing impairment. Int J Healthcare Biomed Res. 2017;5(2):19-27.
28. Manchaiah V, Baguley DM, Pyykkö I, Kentala E, Levo H. Positive experiences associated with acquired hearing loss, Ménière's disease, and tinnitus: a review. Int J Audiol. 2015;54(1):1-10. [DOI] [PubMed]
29. Ilbeigi S, Kabootari A, Afzalpour M, Farzaneh H. The relationship between sitting posture and musculoskeletal pain in boy elementary school students [in Persian]. Iran J Ergon. 2017;5(3):41-9. [DOI]
30. Magee DJ. Avaliação musculoesquelética. 5th ed. Manole, Bulgaria: Manole; 2010; p. 1236.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb