پیام خود را بنویسید
دوره 10، شماره 2 - ( فصل‌نامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران 1401 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alimohammadi I, Vosoughi S, Abolghasemi J, Rafieepour A, Tabatabaei S H, Delshadi B. Comparison of the risk of musculoskeletal disorders among typical and hard of hearing students in Ilam city. Iran J Ergon 2022; 10 (2)
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-903-fa.html
علی محمدی ایرج، وثوقی شهرام، ابوالقاسمی جمیله، رفیعی‌پور آتنا، طباطبائی سید حسین، دلشادی بتول. مقایسه ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی در میان دانش آموزان عادی و کم شنوای شهرستان ایلام. مجله ارگونومی 1401; 10 (2)

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-903-fa.html


1- استاد، گروه بهداشت حرفه‌ای، مرکز تحقیقات بهداشت کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه بهداشت حرفه‌ای، مرکز تحقیقات بهداشت کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
3- دانشیار، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران، ایران.
4- استادیار، گروه بهداشت حرفه‌ای، مرکز تحقیقات بهداشت کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران، ایران
5- کارشناس ارشد، گروه بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
6- کارشناس ارشد، گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران، ایران ، batool.delshadi@yahoo.com
چکیده:   (273 مشاهده)
زمینه و هدف: پوسچر نامناسب نشستن دانش‌آموزان بر روی نیمکت‌های کلاسی می‌تواند منجر به بروز درد و اختلالات اسکلتی- عضلانی گردد. معلولیت‌های شنوایی و بینایی می‌تواند از دلایل وضعیت نامناسب نشستن در دانش‌آموزان باشد. از این رو، هدف مطالعه حاضر، مقایسه ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی- عضلانی در دانش‌آموزان شهرستان ایلام در نظر گرفته شد.

روش کار: تعداد 20 نفر از دانش‌آموزان کم‌شنوا (مورد) و 40 نفر از دانش‌آموزان با شنوایی طبیعی (شاهد) از دبستان‌های شهرستان ایلام در هر دو جنسیت به شیوه تصادفی وارد مطالعه شدند. بدترین پوسچر ثبت شده از وضعیت نشستن دانش‌آموزان بر روی نیمکت به روش RULA ارزیابی شد. از نرم‌افزار Digimizer برای بررسی زوایای بدن دانش‌آموزان در هنگام نشستن بر روی صندلی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزارSPSS  نسخه 22 در سطح اطمینان 95% انجام شد.

یافته‌ها: نتایج ارزیابی پوسچر نشان داد که تفاوت معناداری بین امتیاز RULA میان دو گروه مورد و شاهد وجود داشت (001/0=P-value). انحراف از زوایای طبیعی بدن در دانش‌آموزان مورد بیشتر از گروه شاهد به دست آمد (001/0>P-value) که ارتباط مستقیم و معناداری با افزایش ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی-عضلانی نشان داد.

نتیجه­‌گیری: احتمال بروز اختلالات اسکلتی- عضلانی در دانش‌آموزان کم‌شنوا در مقایسه با دانش‌آموزان دارای شنوایی طبیعی بیشتر بود که به دنبال افزایش در انحراف از زوایای طبیعی بدن و حفظ پوسچرهای نامناسب اتفاق می‌افتد. با توجه به محدودیت تعداد افراد نمونه، انجام مطالعات بیشتر با هدف مشابه و انجام مداخلات در اصلاح پوسچر دانش‌­آموزان کم‌شنوا توصیه می‌­شود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اختلالات اسکلتی-عضلانی
دریافت: 1401/5/22 | پذیرش: 1401/7/1 | انتشار الکترونیک: 1401/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb