پیام خود را بنویسید
دوره 9، شماره 4 - ( فصل‌نامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران 1400 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Houshyar E, Daneshmandi H. Survey the Sleep quality in agricultural tractors drivers in different climatic conditions. Iran J Ergon. 2022; 9 (4)
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-872-fa.html
هوشیار احسان، دانشمندی هادی. بررسی کیفیت خواب رانندگان تراکتورهای کشاورزی در شرایط مختلف آب و هوایی. مجله ارگونومی. 1400; 9 (4)

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-872-fa.html


1- دانشیار، گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه جهرم، جهرم، ایران ، Houshyar.e@gmail.com
2- استادیار، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (364 مشاهده)
زمینه و هدف: در بین فعالیت‌های کشاورزی، کار و رانندگی با تراکتورهای کشاورزی در شرایط آب و هوایی مختلف باعث ایجاد خستگی راننده می‌شود. هدف مطالعه حاضر بررسی کیفیت خواب رانندگان تراکتورهای کشاورزی در شرایط مختلف آب و هوایی بود.

مواد و روش‌ها: رانندگان تراکتور مناطق کوار (فارس)، بهبهان (خوزستان) و اقلید (فارس) جامعه آماری را تشکیل دادند که از بین آن‌ها تعداد 90 نفر (کوار: 27 نفر، اقلید: 33 نفر، بهبهان: 30 نفر)  به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسش‌نامه‌های ویژگی‌های دموگرافیک و کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI) جمع‌آوری شد. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 18 و آزمون کروسکال والیس و مقایسه­های دوتایی تعقیبی استفاده شد (05/0 =α).

یافته‌ها: نتایج نشان داد که در کیفیت کلی خواب تفاوت معنی‌داری بین رانندگان در مناطق مختلف وجود ندارد (05/0 < p)؛ اما بین رانندگان تراکتور مناطق کوار و بهبهان در مقیاس‌های کیفیت ذهنی خواب (03/0 = p)، تأخیر در به خواب رفتن (02/0 = p) و طول مدت به خواب رفتن (04/0 = p) و بین رانندگان تراکتور کوار و اقلید در مقیاس‌های کیفیت ذهنی خواب (04/0 = p) و طول مدت به خواب رفتن (04/0 = p) تفاوت معنی‌داری وجود دارد (05/0 > p).

نتیجه‌گیری:  بهتر است با برنامه‌ریزی کاری مناسب فعالیت در شرایط بسیار سرد (شب در اقلید) و یا بسیار گرم (ظهر در بهبهان) بخصوص هنگام کار با تراکتورهای بدون کابین راننده را کمتر کرد. افزودن کابین راننده به تراکتورها به حفظ رانندگان در مقابل حرارت، وزش باد و گردوخاک و در نتیجه به راحتی بیشتر رانندگان و  بهبود کیفیت خواب آن‌ها کمک خواهد نمود.

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی محیطی
دریافت: 1400/11/28 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار الکترونیک: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb