Ethics code: IR.SBMU.PHNS.REC.1402.114
seidi R, saremi M, MalekiGhahfarokhi A, Namdari M. Investigating the relationship between visual aesthetics of content creation pages and user engagement in selected social media. Iran J Ergon 2024; 12 (2)
URL:
http://journal.iehfs.ir/article-1-1037-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد ارگونومی،گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- استاد ارگونومی، گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، m.saremi@sbmu.ac.ir
3- استادیار ارگونومی، گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
4- استادیار آمار زیستی، گروه آمار، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (41 مشاهده)
زمینه و هدف: پایبندی کاربر به تعامل با فناوریهای دیجیتال به احساس تعلق و رضایت فرد اشاره دارد. جذابیت بصری، با ویژگیهایی چون سادگی و تنوع، در طراحی محصولات و استراتژیهای فروش آنلاین اهمیت دارد. این مطالعه به بررسی ارتباط بین جذابیت بصری و پایبندی کاربران در یک شبکه اجتماعی منتخب پرداخته است.
روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی همبستگی است که به بررسی جذابیت دو صفحه با محتوای مشابه آموزشی ولی با معیارهای جذابیت متفاوت در یکی از شبکههای اجتماعی میپردازد. صفحه اول MP1، شامل استانداردهای جذابیت بیشتری نسبت به صفحه دومMP2 می باشد. دادهها از طریق پرسشنامههای آنلاین جمعآوری و در نرمافزار SPSS تحلیل شدند.
یافتهها: در این مطالعه بر روی 116 نفر از شرکت کنندگان، 91 نفر (4/78 درصد) خانم بودند و میانگین سنی آنها 2/54 ±8/26 سال بود. بیشترین سهم در تحصیلات مربوط به افراد دارای مدرک کارشناسی (8/57 درصد) بود. میانگین امتیاز جذابیت بصری صفحات تولید محتوا MP1 و MP2 به ترتیب 92/95 و 9/84 بود که نشاندهنده جذابیت بصری بیشتر MP1 است. همچنین، امتیاز پایبندی کاربر برای MP1 و MP2 به ترتیب 9/107 و 02/100 بود. همبستگی مثبت معناداری بین جذابیت بصری و پایبندی کاربر در دو صفحه وجود داشت (P<0.001) ، اما ارتباط معناداری بین جنسیت و سطح تحصیلات با این مقیاسها مشاهده نشد (0/05<P).
نتیجهگیری: این مطالعه نشان میدهد که جذابیت بصری صفحات تولید محتوای مجازی تأثیر معناداری بر پایبندی کاربران دارد. این یافته اهمیت رعایت معیارهای جذابیت در طراحی محتوا را تأکید میکند و میتواند برای طراحان محتوا، مدیران و صاحبان کسبوکارها مفید باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
ارگونومی شناختی دریافت: 1403/6/6 | پذیرش: 1403/5/10 | انتشار الکترونیک: 1403/5/10