پیام خود را بنویسید
دوره 12، شماره 2 - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران- در دست انتشار 1403 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SBMU.PHNS.REC.1402.114

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

seidi R, saremi M, MalekiGhahfarokhi A, Namdari M. Investigating the relationship between visual aesthetics of content creation pages and user engagement in selected social media. Iran J Ergon 2024; 12 (2)
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-1037-fa.html
صیدی رها، صارمی مهناز، ملکی اعظم، نامداری مهشید. بررسی ارتباط بین جذابیت بصری صفحات تولید محتوا با میزان پایبندی کاربران در یک شبکه اجتماعی منتخب. مجله ارگونومی. 1403; 12 (2)

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-1037-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد ارگونومی،گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- استاد ارگونومی، گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، m.saremi@sbmu.ac.ir
3- استادیار ارگونومی، گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
4- استادیار آمار زیستی، گروه آمار، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (41 مشاهده)
زمینه و هدف: پایبندی کاربر به تعامل با فناوری‌های دیجیتال به احساس تعلق و رضایت فرد اشاره دارد. جذابیت بصری، با ویژگی‌هایی چون سادگی و تنوع، در طراحی محصولات و استراتژی‌های فروش آنلاین اهمیت دارد. این مطالعه به بررسی ارتباط بین جذابیت بصری و پایبندی کاربران در یک شبکه اجتماعی منتخب پرداخته است.

روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی همبستگی است که به بررسی جذابیت دو صفحه با محتوای مشابه آموزشی ولی با معیارهای جذابیت متفاوت در یکی از شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد. صفحه اول MP1، شامل استانداردهای جذابیت بیشتری نسبت به صفحه دومMP2 می باشد. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های آنلاین جمع‌آوری و در نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند.

یافته‌­ها: در این مطالعه بر روی 116 نفر از شرکت کنندگان، 91 نفر (4/78 درصد) خانم بودند و میانگین سنی آن‌ها 2/54 ±8/26 سال بود. بیشترین سهم در تحصیلات مربوط به افراد دارای مدرک کارشناسی (8/57 درصد) بود. میانگین امتیاز جذابیت بصری صفحات تولید محتوا  MP1 و MP2 به ترتیب 92/95 و 9/84 بود که نشان‌دهنده جذابیت بصری بیشتر MP1 است. همچنین، امتیاز پایبندی کاربر برای MP1 و MP2 به ترتیب 9/107 و 02/100 بود. همبستگی مثبت معناداری بین جذابیت بصری و پایبندی کاربر در دو صفحه وجود داشت (P<0.001) ، اما ارتباط معناداری بین جنسیت و سطح تحصیلات با این مقیاس‌ها مشاهده نشد (0/05<P).

نتیجه­‌گیری: این مطالعه نشان می‌دهد که جذابیت بصری صفحات تولید محتوای مجازی تأثیر معناداری بر پایبندی کاربران دارد. این یافته اهمیت رعایت معیارهای جذابیت در طراحی محتوا را تأکید می‌کند و می‌تواند برای طراحان محتوا، مدیران و صاحبان کسب‌وکارها مفید باشد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی شناختی
دریافت: 1403/6/6 | پذیرش: 1403/5/10 | انتشار الکترونیک: 1403/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb