پیام خود را بنویسید
دوره 12، شماره 2 - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران- در دست انتشار 1403 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 724134222
Ethics code: IR.MUBABOL.REC.1401.041

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khani M, Tirgar A, Pourhadi S, Geraili Z. Evaluation of complaints of musculoskeletal disorders in medical students: a consequence related to the expansion of virtual training during the era of covid-19. Iran J Ergon 2024; 12 (2)
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-1025-fa.html
خانی مونس، تیرگر آرام، پورهادی سمانه، گرایلی زهرا. ارزیابی شکایت از اختلالات اسکلتی عضلانی در دانشجویان علوم پزشکی: پیامدی مرتبط با گسترش آموزش مجازی طی دوران کووید 19. مجله ارگونومی. 1403; 12 (2)

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-1025-fa.html


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
2- مرکز تحقیقات اختلال حرکت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران & a.tirgar@mubabol.ac.ir ، aramtirgar@yahoo.com
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
چکیده:   (572 مشاهده)
زمینه و هدف: نظر به اینکه کار با لوازم آموزش الکترونیک در دوران کووید19 به طور چشمگیری افزایش یافت، هدف از این پژوهش بررسی همراهی شکایات از اختلالات اسکلتی عضلانی با استفاده از لوازم الکترونیک طی آموزش مجازی بوده است.
روش کار: این مطالعه به صورت مقطعی بر گروهی از دانشجویان 4 سال نخست دانشگاه علوم پزشکی بابل که دروس آن ها عمدتاً به صورت مجازی ارائه شده بود، انجام پذیرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل فرم اطلاعات فردی و پرسشنامه استاندارد نوردیک بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون‌های آماری مناسب مانند مجذور کای انجام شد. سطح معنـی‌داری  05/0 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: داده‌های حاصل از 318 دانشجو نشان داد که 6/83% آنان طی سال گذشته از درد در سیستم اسکلتی عضلانی حداقل در یکی از نواحی بدن شکایت داشتند. بیش از 21% از آنان ناگزیر به مصرف دارو، 9/19% نیازمند مراجعه به پزشک و 1/4% به ناچار از خدمات فیزیوتراپی استفاده کردند. همچنین، میزان شکایت از درد و ناراحتی در سیستم اسکلتی عضلانی طی یک هفته و یک سال گذشته با میزان استفاده از لوازم آموزش مجازی دارای ارتباط مستقیم و معنی‌دار آماری است (001/0P ≤ ).
نتیجه گیری: گسترش آموزش مجازی در دانشگاه‌ها و بواسطه آن، استفاده طولانی و مداوم از لوازم آموزش الکترونیک در افزایش میزان شکایت از اختلالات اسکلتی عضلانی در دانشجویان مؤثر می‌باشد. البته عدم فعالیت بدنی منظم، مصرف دخانیات، سطح بالای استرس، بی‌خوابی و خستگی در میان دانشجویان علوم پزشکی نیز از دیگر عوامل مؤثر شناخته شدند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اختلالات اسکلتی-عضلانی
دریافت: 1403/4/12 | پذیرش: 1403/5/10 | انتشار الکترونیک: 1403/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb