دانشجوی کارشناسی ارشد اتاق عمل، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، shirdel.zandi1994@yahoo.com
چکیده: (1394 مشاهده)
زمینه و هدف: توجه به نیروی انسانی یکی از اصول اساسی برای افزایش بهره وری و کیفیت ارائه خدمات در بیمارستان ها می باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه سطح رضایت شغلی و استرس شغلی و ارتباط این دو مولفه در پرستاران و کارکنان اتاق عمل و هوشبری طراحی شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی از نوع علی-مقایسه ای بوده و در آذر 1398 در بیمارستان های آموزشی زابل با شرکت 175 نفر از پرستاران، کارکنان اتاق عمل و هوشبری انجام شد. از یک پرسشنامه سه بخشی (اطلاعات جمعیت شناختی، رضایت شغلی و استرس شغلی) برای جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از نسخه 20 نرم افزار SPSSو بهره گیری از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون هایTو تحلیل واریانس یک طرفه انجام شد.
یافته ها: در این مطالعه مشخص شد که پرستاران، بیشترین رضایت شغلی را داشته و کارکنان هوشبری و اتاق عمل، به میزان کمتری از رضایت شغلی برخوردار بودند. همچنین بیشترین و کمترین میزان استرس شغلی نیز به ترتیب مربوط به کارکنان هوشبری و پرستاران بوده و تفاوت در هر دو مولفه در بین سه گروه معنادار بود. بررسی های بیشتر در این زمینه نشان داد که به طور کلی همبستگی منفی و معناداری بین رضایت شغلی و استرس شغلی وجود داشت.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه کارکنان هوشبری نسبت به دو گروه دیگر وضعیت نامطلوب تری داشتند، توصیه می شود برنامه ریزی های کاری و مدیریتی در بیمارستان ها به تفکیک گروه های شغلی صورت پذیرد و مطالعاتی در جهت نیازسنجی برای هر گروه، به طور جداگانه انجام شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/8/24 | پذیرش: 1399/10/8 | انتشار الکترونیک: 1399/10/8