دوره 8، شماره 4 - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران 1399 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi Tamadon T, Ghasemi F, Mohammadfam I, Kalatpour O. Identification and Assessment of Human Error during the Process of Operating Various Types of Fire Apparatus. Iran J Ergon. 2020; 8 (4)
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-743-fa.html
مرادی تمدن تهمینه، قاسمی فخرالدین، محمدفام ایرج، کلات پور امید. شناسایی و ارزیابی خطای انسانی در فرآیند عملیاتی‌سازی انواع خودروهای آتش‌نشانی. مجله ارگونومی. 1399; 8 (4)

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-743-fa.html


استادیار، قطب علمی آموزشی بهداشت حرفه ای کشور، مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شغلی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، kalatpour@umsha.ac.ir
چکیده:   (382 مشاهده)
زمینه و هدف: آتش‌نشانی حرفه‌ای دشوار و خطرناک است. این شغل نیازمند تصمیم‌گیری و سرعت عمل در شرایط اضطراری می‌باشد. چنین شرایطی، احتمال بروز خطاهای انسانی را افزایش می‌دهد. عملیات راه‌اندازی خودروهای آتش‌نشانی به‌عنوان اولین مرحله اجرایی پاسخ اضطراری، فعالیتی با حساسیت بالایی به شمار می آید. هدف از این مطالعه، شناسایی و ارزیابی ریسک خطاهای انسانی اپراتورهای خودروهای آتش‌نشانی حین فرآیند عملیاتی‌سازی این خودروها می‌باشد.
روش کار: این مطالعه به صورت توصیفی و مقطعی در سال 1398 انجام گرفت. وظایف مربوط به عملیاتی کردن خودروهای آتش‌نشانی صنعتی با روش تجزیه‌وتحلیل سلسله مراتبی تحلیل شد. سپس، خطاهای انسانی عملیات راه‌اندازی خودروهای آتش‌نشانی با استفاده از رویکرد سیستماتیک پیش‌بینی و کاهش خطای انسانی (SHERPA) شناسایی و تجزیه‌وتحلیل شدند. درنهایت راهکارهای کنترلی مناسب برای کاهش ریسک خطاها ارائه گردید.
یافته‌ها: درمجموع 480 خطا برای 130 وظیفه تحت مطالعه، مورد شناسایی قرار گرفت که 58/49 درصد خطاها از نوع عملکردی، 17/39 درصد از نوع بازبینی، 42/10 درصد از نوع ارتباطی، 83/0 درصد از نوع انتخابی بود و خطایی از نوع بازیابی مشاهده نشد. با توجه به نتایج ارزیابی ریسک انجام‌شده، در 33/8 درصد سطح ریسک غیرقابل‌قبول، 17/24 درصد نامطلوب، 33/48 درصد قابل‌قبول ولی نیاز به تجدیدنظر و 17/19 درصد قابل‌قبول بدون نیاز به تجدیدنظر قرار داشتند.
نتیجه‌گیری: فرآیند عملیاتی‌سازی خودروهای آتش‌نشانی می تواند با خطاهای انسانی همراه باشد و از عملیات موفق آتش‌نشانی جلوگیری نمایند، به همین دلیل می‌بایست با استفاده از روش‌های مناسب، این خطاها شناسایی و کنترل شوند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/30 | پذیرش: 1399/10/8 | انتشار الکترونیک: 1399/10/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | کمک ناشر: دانش گستر فرنام

© 2021 All Rights Reserved | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb | Co-Publisher: Farname Inc.