دوره 8، شماره 3 - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران 1399 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 70-84 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Manouchehri H, Moradpour P, Mououdi M A, Aga-Rafiei E. Designing Ergonomic Furniture Based on Students Anthropometry Attributes; College of Agriculture and Natural Resources, University of Tehran. Iran J Ergon. 2020; 8 (3) :70-84
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-740-fa.html
منوچهری حسین، مرادپور پیام، موعودی محمد امین، آقا رفیعی ابراهیم. طراحی میز و صندلی ارگونومی براساس تعیین مشخصه‌های آنتروپومتری دانشجویان: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران. مجله ارگونومی. 1399; 8 (3) :70-84

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-740-fa.html


استادیار، گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ، دانشکدۀ منابع طبیعی، دانشگاه تهران، کرج، ایران ، pmoradpour@ut.ac.ir
چکیده:   (686 مشاهده)
زمینه و هدف: استفاده از میز و صندلی آموزشی با طراحی مناسب علاوه بر یادگیری مناسب، می تواند از تغییرات فرم بدن کاربر جلوگیری کند. لذا هدف از این مطالعه، تعیین مشخصه‌های آنتروپومتری دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران جهت طراحی میز و صندلی ارگونومی بود.
روش کار: در این پژوهش، 18 مشخصه آنتروپومتری شامل: ارتفاع رکبی، ارتفاع زانو نشسته، ارتفاع شانه نشسته، ارتفاع چشم نشسته، ارتفاع نشسته، ارتفاع تکیه‌گاه آرنج نشسته، ارتفاع آرنج نشسته، طول آرنج - مشت گره‌کرده، طول باسن – رکبی، طول باسن- زانو نشسته، ضخامت ران، عمق شکم، عمق سینه، پهنای باسن نشسته، پهنای شانه، پهنای عرضی آرنج‌ها، قد و همچنین وزن برای 260 نفر از دانشجویان (130 دختر و 130 پسر) با رده سنی 18 تا 35 سال موردبررسی قرار گرفتند. جهت جمع‌آوری داده‌ها، از استادیومتر و صندلی آنتروپومتری استفاده شد. درنهایت با توجه به ابعاد بدنی اندازه‌گیری شده از دانشجویان، ابعاد میز و صندلی ارگونومی  مطابق با استاندارد 9697-1 INSO محاسبه و طراحی گردید.
یافته‌ها: ابعاد آنتروپومتری دانشجویان به‌صورت میانگین، حداقل، حداکثر، انحراف معیار، میانه و مقدار صدک­های 5/2 تا 5/97 با نرم‌افزار SPSS نسخه 20 به دست آمد. نتایج نشان دادند سن کاربر بر روی سایزبندی میز و صندلی اثر معنی‌داری ندارد. همچنین نتایج حاصله نشان داد ارتفاع رکبی بین دختران و پسران دارای اختلاف معنی‌داری می‌باشد.
 نتیجه‌گیری: با در نظر گرفتن اختلاف ابعادی بین دانشجویان دختر و پسر مشخص شد که ارتفاع رکبی در صدک 5 برای پسران 4 سانتی‌متر بیشتر از دختران می‌باشد. لذا با استفاده از ابعاد آنتروپومتری اندازه‌گیری شده، ابعاد میز و صندلی ارگونومی در دو سایز طراحی شد.
متن کامل [PDF 1269 kb]   (263 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/19 | پذیرش: 1399/6/10 | انتشار الکترونیک: 1399/7/8

فهرست منابع
1. Sadeghi Naeini H, Erisian Z. Applied Anthropometry for product and environmental design, 1nd ed. Tehran: Jale Pub; 2016.
2. Panero J, Zelnik M. In: Ahmadinejhad M (Trans.). Human Dimension & Interior Space. 1nd ed. Isfahan: Khak Pub; 2014.
3. Obinna FP, Sunday AA, Babatunde O. Ergonomic assessment and health implications of classroom furniture designs in secondary schools: A case study. Theor Issues Ergon Sci. 2020; 9:1-5. [DOI:10.1080/1463922X.2020.1753259]
4. Parvez MS, Rahman A, Tasnim N. Ergonomic mismatch between student's anthropometry and university classroom furniture. Theor Issues Ergon Sci. 2019; 20(5): 603-631. [DOI:10.1080/1463922X.2019.1617909]
5. Khoshabi P, Nejati E, Ahmadi SF, Chegini A, Makui A, Ghousi R. Developing a Multi-Criteria Decision-Making approach to compare types of classroom furniture considering mismatches for anthropometric measures of university students. PloS one. 2020; 15(9): e0239297. [DOI:10.1371/journal.pone.0239297] [PMID] [PMCID]
6. Dianat I, Karimi MA, Asl Hashemi A, Bahrampour S. Classroom furniture and anthropometric characteristics of Iranian high school students: Proposed dimensions based on anthropometric data. Appl Ergon. 2013; 44(1): 101-108. [DOI:10.1016/j.apergo.2012.05.004] [PMID]
7. Mououdi MA, Choobineh AR. Ergonomics in practice: Selected essays on ergonomics. 6th ed. Tehran: Mad Pub; 2014.
8. Panagiotopoulou G, Christoulas K, Papanckolaou A, Mandroukas K. Classroom furniture dimensions and anthropometric measures in primary school. Appl Ergon. 2004; 35(2): 121-8. [DOI:10.1016/j.apergo.2003.11.002] [PMID]
9. Milanese S, Grimmer K. School furniture and the user population: An anthropometric perspective. Ergonomics. 2004; 47(4): 416-26. [DOI:10.1080/0014013032000157841] [PMID]
10. Dianat I, Karimi MA, Asl Hashemi A, Bahrampour S. Classroom furniture and anthropometric characteristics of Iranian high school students: Proposed dimensions based on anthropometric data. Appl Ergon. 2013; 44(1): 101-8. [DOI:10.1016/j.apergo.2012.05.004] [PMID]
11. Agha Rafiei E, Parsapazhouh D, Khani Jazani R, Ebrahimi G, Khodadadeh Y. Evaluation of mismatch between school furniture dimensions and students' anthropometric characteristics in Karaj primary schools, Iran. Iran J Nat Resour. 2008; 61(3): 693-711.
12. Heidari Moghadam R, Motamedzade M, Roshanaei Gh, Ahmadi R. Match between school furniture dimensions and children's anthropometric dimensions in male elementary schools. Iran J Ergon. 2014; 2(1): 9-18.
13. Mououdi MA, Mousavinasab SN, Gramian SMR, Akbari J. Anthropometric evaluation of primary school students in the Mazandaran province for the design of school furniture. Iran J Ergon. 2016; 4(1): 47-55. [DOI:10.21859/joe-04016]
14. Rajabi Shameli E, Sheikhhoseini R, Asadi Melerdi S. The relationship between the school furniture dimensions and trunk alignment with musculoskeletal disorders in boy students in Karaj. Iran J Ergon. 2019; 10;7(3): 24-32.
15. Stephen P. Anthropometry, ergonomics and the design of work. 2nd ed. London: Taylor and Francis Pub; 2005.
16. Odunaiya NA, Owonuwa DD, Oguntibeju OO. Ergonomic suitability of educational furniture and possible health implications in a university setting. Adv Med Educ Pract. 2014; 5: 1-14. [DOI:10.2147/AMEP.S38336] [PMID] [PMCID]
17. Mououdi MA, Choobineh AR. Bodyspace: Anthropometry, ergonomics and the design of work. 10th ed. Tehran: Mad Pub; 2017: 103-117.
18. Harper K, Mallin D, Marcus N, McElheny M, Miller T, Navai M, et al. Ergonomic evaluation of the KinderZeat child seat in a preschool setting. Class Project Report; 2002: 1-18.
19. Kane PJ, Pilcher M, Legg SJ. Development of a furniture system to match student needs in New Zealand schools. In 16th World Congress on Ergonomics; 2006: 10-14.
20. Freudental A, Riel MD, Molenbroek JF, Snigders GJ. The effect on sitting posture of a desk with a ten-degree inclination using on adjustable chair and table. Appl Ergon. 1991; 22(5): 329-336. [DOI:10.1016/0003-6870(91)90389-Y]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | کمک ناشر: دانش گستر فرنام

© 2021 All Rights Reserved | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb | Co-Publisher: Farname Inc.