دوره 8، شماره 2 - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران 1399 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jannati M, aghaei H, askaripoor T, Khazaei M, Bayat Khalaji E, Kazemi E. Ergonomic assessment and design of the tower crane cabin based on anthropometric dimensions of Iranian operators. Iran J Ergon. 2020; 8 (2)
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-722-fa.html
جنتی محمدرضا، آقائی حامد، عسکری پور طالب، خزائی مهدی، بیات خلجی احسان، کاظمی الهه. ارزیابی ارگونومی و طراحی اتاقک جرثقیل برجی بر اساس ابعاد آنتروپومتری اپراتورهای ایرانی. مجله ارگونومی. 1399; 8 (2)

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-722-fa.html


، askaripoor@semums.ac.ir
چکیده:   (178 مشاهده)
زمینه و هدف: باوجود نقش اصلی جرثقیل‌ها در پیشبرد عملیات ساختمانی، اما حوادث و صدمات شغلی ناشی از فعالیت آن‌ها، به یک موضوع مهم تبدیل‌شده است. شواهد اخیر نشان داده است که علت این مشکلات می‌تواند به عدم طراحی فضای داخلی اتاقک جرثقیل و وظایف اپراتورها، بر اساس اصول ارگونومی، مرتبط باشد. این پژوهش، باهدف ارزیابی ریسک ارگونومی فعالیت اپراتورهای جرثقیل برجی و بازطراحی ابعاد و فضای داخلی اتاقک این جرثقیل‌ها، بر اساس ابعاد آنتروپومتری اپراتورهای ایرانی انجام گرفت.
روش کار: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، 30 اپراتور مرد جرثقیل برجی، شاغل در سه پروژه ساخت‌وساز بزرگ شهر تهران موردبررسی قرار گرفتند. در ابتدا، باهدف تعریف مشکل، از یک رویکرد چند معیارِ و مکمل، شامل مشاهده شرایط کاری، مصاحبه با اپراتورها، پرسشنامه اختلالات اسکلتی عضلانی نوردیک و روش ارزیابی سریع اندام فوقانی (رولا)، استفاده شد. در ادامه، با استفاده از داده های آنتروپومتری، بازطراحی ابعاد و فضای داخلی اتاقک جرثقیل، انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج روش ارزیابی سریع اندام فوقانی، نشان داد که فعالیت‌های اپراتورهای جرثقیل برجی، در سطح ریسک بالا و بسیار بالا قرار داشته است. همچنین، 85 درصد و 5/38 درصد افراد، به ترتیب در 12 ماه و 7 روز گذشته، دریکی از نواحی 9 گانه بدن خود، احساس درد و ناراحتی را گزارش کرده‌اند. در این پژوهش، ابعاد فضای داخلی اتاقک جرثقیل برجی بازطراحی شده، 7/199×1/144×8/160 سانتی‌متر به دست آمد.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه می‌توان نتیجه گرفت که طراحی موجود فضای داخلی اتاقک جرثقیل برجی، نیازهای اپراتورها را برآورده نمی‌کند. لذا، بازطراحی آن، جهت افزایش تطابق بین انسان و ماشین، بهبود سطح ایمنی و بهره‌وری و پیشگیری از آسیب‌های اسکلتی عضلانی، ضروری به نظر می‌رسد.
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/10 | پذیرش: 1399/4/27 | انتشار الکترونیک: 1399/4/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | کمک ناشر: دانش گستر فرنام

© 2020 All Rights Reserved | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb | Co-Publisher: Farname Inc.