دوره 7، شماره 3 - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران 1398 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 11-23 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghofrani M, Motamedzade M, Aghaie M R, Mohammad Moradi Z. Designing and Manufacturing of Ergonomic Training Furniture for Mapping Based on the Physical Dimensions of Male Students: A Case Study of Mashhad Art Schools). Iran J Ergon. 2019; 7 (3) :11-23
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-637-fa.html
غفرانی محمد، معتمدزاده مجید، آقایی محمدرضا، محمدمرادی زهرا. طراحی و ساخت ارگونومیک مبلمان آموزشی نقشه‌کشی متناسب با ابعاد بدنی هنرجویان پسر (مطالعه موردی هنرستان‌های مشهد). مجله ارگونومی. 1398; 7 (3) :11-23

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-637-fa.html


استاد، گروه صنایع چوب، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران ، ghofrani@srttu.edu
چکیده:   (2372 مشاهده)

زمینه و هدف: چگونگی استقرار و عملکرد افراد در طی فعالیت­ های روزانه در پویایی و سلامت جسمی و روانی افراد جامعه، نقش اساسی دارد و با توجه به این­که انسان، روزانه با وسایل متفاوتی سروکار دارد، لازم است که تطابق لازم را با ویژگی­ های بدن وی داشته باشد. هدف اصلی این مطالعه، طراحی و ساخت میز و صندلی ارگونومیک نقشه‌کشی، منطبق با ابعاد بدنی هنرجویان می‏ باشد.
روش‏ کار: در این تحقیق به یکی از پر کاربردترین مبلمان‌های آموزشی، یعنی میز و صندلی رسم پرداخته‌شده است. پس از بررسی میزان رضایت­مندی از این مبلمان، برای بازنگری و طراحی ارگونومیک مطابق با ابعاد آنتروپومتری، ابعاد بدنی ۱۶۰ هنرجو و ۴۰ دانشجوی یک آموزشکده ­ی فنی‏ و حرفه‌ای، مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. داده ‏ها توسط نرم‏افزار SPSS تحلیل آماری شدند.
یافته‏ ها: مطابق با نتایج، حدود ۷۰ درصد هنرجویان، از ویژگی­ های صندلی و میزهای رسم راضی نیستند و به‌ جز قد و طول ران، اختلاف معنی‌داری بین پایه ­های مختلف تحصیلی در هنرستان­ ها وجود ندارد و در نهایت با کمک ویژگی ­های تن­سنجی، میز و صندلی رسمی طراحی شد که به استثناء ارتفاع نشستن گاه، در سایر شاخص­ ها، تطابق صد درصدی با ابعاد بدن هنرجویان داشت.

نتیجه ‏گیری: در این پژوهش مشاهده شد که نارضایتی فراوانی در بین هنرجویان به دلیل عدم تطابق این مبلمان آموزشی با ابعاد بدنی آنان وجود دارد که سبب لطمات جسمی‌عضلانی و روانی و عدم کیفیت آموزشی شده است. در پایان مطالعه، جهت طراحی ارگونومیک، مواردی درجهت رضایت‏مندی، پایداری و کاهش هزینه‌های تولید و همچنین دلایل نارضایتی هنرجویان از میز و صندلی‌های آموزشی ارائه شد.

واژه‌های کلیدی: ارگونومی، مبلمان آموزشی، طراحی.
متن کامل [PDF 1821 kb]   (203 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/22 | پذیرش: 1398/10/1 | انتشار الکترونیک: 1398/10/22

فهرست منابع
1. Agharafiei A, Parsapajouh D, Khanjezehi R, Ebrahimi Gh, Khodadadeh Y. Instigating the inharmoney of furniture's with studying the anthropometry of Karaj county elementary schools. Natural resource Journal of Iran. 2009; 61(4):711-693.
2. Varmazyar S, Ghalenoei M, Amani Z, Mohamadi F, Eivazlu T, Einanlu F, moradkhani S. Designing bench and table according to anthropometry of high schoolgirl's student of Qazvin province. Qom Medical Journal. 2008; 2(3):39-46
3. Iilbeigi S, Kabootari A, Afzalpour M, Farzaneh H. The relationship between sitting posture and musculoskeletal pain in boy elementary school students. Journal of Engineering. 2018:5(3):41-9. [DOI:10.30699/jergon.5.3.41]
4. Sazvar A, KHodavesi M, Frequency of spinal anomalies and cardio-respiratory abnormalities in male students of Zanjan Middle School. Journal of Advances in Medical and Biomedical Research. 2006:13(51):28-34.
5. Yusefi B. Investigation of relation among some ergonomic properties of school's bench and table with anthropometry of boys schools in Kermanshah county and outbreak of spinal cord anomalies and upper body skeleton. Mobility Journal. 2005; 23:26-40.
6. Agharafiei A. Anthropometry of elementary students, and its analyses to make ergonomic furniture's for schools (Ph.D. dissertation). Tehran: Tehran University; 2007.
7. Mirzaei R, Ansari H, Khamri A, Afruze M. Ergonomic factors related to anthropometry of elementary schools male students of Zahedan city. :union: of ergonomy, anthropometry engineering department. Hamayesh pars company. 2008.
8. Habibi E, Hoseini M, Asadi Z. Investigation of anthropometric dimensions of elementary students of Isfahan city with table and benches dimensions in 87-88 year. Work health publication, period. 2009; 61:51-2.
9. Habibi E, Salehi E. Anthropometry of elementary school students of Esfahan for designing education table and bench. Journal of Health Research. 2010; 6(2):186-93.
10. Dehghanisanij H. Designing and making ergonomic chair and table with anthropometry of elementary male students of Yazd city (MSc. thesis). Tehran: Shahid Rajaei Teacher Training University; 2012.
11. Dianat I, Karimi MA, Hashemi AS, Bahrampour S. Classroom furniture and anthropometrics of Iranian high school students: proposed dimensions based on anthropometric data. Applied Ergonomics. 2013; 44:101-8. [DOI:10.1016/j.apergo.2012.05.004] [PMID]
12. Parvez MS, Parvin F, Shahriar MM, Kibria G. Design of ergonomically fit classroom furniture for primary schools of Bangladesh. Journal of Engineering. 2018; Article ID: 3543610 [DOI:10.1155/2018/3543610]
13. Castellucci I, Arezes PM, Molenbroek JFM, Bruin RD. The influence of school furniture on students' performance and physical responses: Results of a systematic review. Ergonomics. 2016; 60(1):1-16. [DOI:10.1080/00140139.2016.1170889] [PMID]
14. Bahrami A, Rastkari N, Shirali Gh, Katayunmodiri F, Sadeghi F, Roshani Z, et al. Designing guide for school table and bench according to anthropometry of Tehran students. Tehran: Ministry Of Sanitary, Curing And Medical Education; 2014.
15. Ramadan MZ. Does Saudi school furniture meet ergonomics requirements? Work (Reading Mass). 2011; 38(2):93-101. [DOI:10.3233/WOR-2011-1111] [PMID]
16. Mououdi MA, Shokrolahi I, Shahpuri R, Yazdani-Charati J. Ergonomically adjustable laptop desk designed based on anthropometric characteristics of 20-30 year-old students of Mazandaran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Ergonomics. 2017; 5(2):55-60. [DOI:10.21859/joe-05027]
17. Mououdi MA, Mousavinasab SN, Gramian SMR, Akbari J. Anthropometric Evaluation of Primary School Students in the Mazandaran Province for the Design of School Furniture. Iranian Journal of Ergonomics. 2016; 4(1):47-55. [DOI:10.21859/joe-04016]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | کمک ناشر: دانش گستر فرنام

© 2020 All Rights Reserved | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb | Co-Publisher: Farname Inc.