دوره 7، شماره 3 - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران 1398 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghaie M R, Zahra Mohammad Moradi Z. Designing and manufacturing of ergonomic training furniture for mapping based on the physical dimensions of boy students (Case study of Mashhad Art Schools). Iran J Ergon. 2019; 7 (3)
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-637-fa.html
غفرانی محمد، معتمدزاده مجید، آقایی محمدرضا، محمدمرادی زهرا. طراحی و ساخت ارگونومیک مبلمان آموزشی نقشه‌کشی متناسب با ابعاد بدنی هنرجویان پسر (مطالعه موردی هنرستان‌های مشهد). مجله ارگونومی. 1398; 7 (3)

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-637-fa.html


چکیده:   (956 مشاهده)
زمینه و هدف: چگونگی استقرار و عملکرد افراد در طی فعالیت­های روزانه در پویایی و سلامت جسمی و روانی افراد جامعه، نقش اساسی دارد و با توجه به این­که انسان، روزانه با وسایل متفاوتی سروکار دارد، لازم است که تطابق لازم را با ویژگی­های بدن وی داشته باشد. هدف اصلی این مطالعه، طراحی و ساخت میز و صندلی ارگونومیک نقشه‌کشی، منطبق با ابعاد بدنی هنرجویان می‏باشد.
روش‏ کار: در این تحقیق به یکی از پرکاربردترین مبلمان‌های آموزشی، یعنی میز و صندلی رسم پرداخته‌شده است. پس از بررسی میزان رضایت­مندی از این مبلمان، برای بازنگری و طراحی ارگونومیک مطابق با ابعاد آنتروپومتری، ابعاد بدنی 160 هنرجو و 40 دانشجوی یک آموزشکده­ی فنی‏وحرفه‌ای، مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. داده‏ها توسط نرم‏افزار SPSS تحلیل آماری شدند.
یافته‏ ها: مطابق با نتایج، حدود 70 درصد هنرجویان، از ویژگی­های صندلی و میزهای رسم راضی نیستند و به‌ جز قد و طول ران، اختلاف معنی‌داری بین پایه­های مختلف تحصیلی در هنرستان­ها وجود ندارد و درنهایت با کمک ویژگی­های تن­سنجی، میز و صندلی رسمی طراحی شد که به استثناء ارتفاع نشستنگاه، در سایر شاخص­ها، تطابق صد درصدی با ابعاد بدن هنرجویان داشت.
نتیجه ‏گیری: در این پژوهش مشاهده شد که نارضایتی فراوانی در بین هنرجویان به دلیل عدم تطابق این مبلمان آموزشی با ابعاد بدنی آنان، وجود دارد که سبب لطمات جسمی – عضلانی و روانی و عدم کیفیت آموزشی شده است. در پایان مطالعه، جهت طراحی ارگونومیک، مواردی درجهت رضایت‏مندی، پایداری و کاهش هزینه‌های تولید و هم‏چنین دلایل نارضایتی هنرجویان از میز و صندلی‏های آموزشی ارائه گردیده است.
واژه‌های کلیدی: ارگونومی، مبلمان آموزشی، طراحی.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق | کمک ناشر: دانش گستر فرنام

© 2020 All Rights Reserved | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb | Co-Publisher: Farname Inc.