Aliabadi M, Mahdavi N, Farhadian M, Shafie Motlagh M. Evaluation of noise pollution and acoustic comfort in the classrooms of Hamadan University of medical sciences in 2012. Iran J Ergon 2013; 1 (2) :19-27
URL:
http://journal.iehfs.ir/article-1-43-fa.html
علی آبادی محسن، مهدوی ندا، فرهادیان مریم، شفیعی مطلق مسعود. بررسی آلودگی صدا و آسایش آکوستیکی در کلاسهای درس دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1391. مجله ارگونومی. 1392; 1 (2) :19-27
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-43-fa.html
1- همدان، خ شهید فهمیده، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشکده بهداشت
2- کارشناس ارشد مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان ، HSE.masoudshafii@yahoo.com
چکیده: (33749 مشاهده)
مقدمه: آلودگی صدا در حین فعالیت آموزشی باعث ایجاد خستگی ذهنی، اختلال در تمرکز و افت یادگیری میگردد. هدف از انجام این پژوهش ارزیابی آلودگی صدا و سطح آسایش صوتی در کلاسهای معمول درس و ارائه روشهای اصلاحی جهت بهبود شرایط آسایش آکوستیکی میباشد.
مواد و روشها: طی این مطالعه مقطعی، سطح آسایش صوتی در 20 کلاس درس در 7 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی همدان با استفاده از پرسشنامه ای با ضریب پایایی77/0 که بین 413 نفر از دانشجویان تکمیل گردید، تعیین شد. اندازهگیری تراز صدا در کلاس های درس با استفاده از صدا سنج مدل TES - 1358 مطابق با روش ANSI S12.6 صورت گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد تراز صدای زمینه dB(A) 3±97/46 ، و تراز صدا در خارج کلاسها dB(A) 8/4 ±16/57 بود. میزان تراز صدای زمینه در کلاسها بالاتر از حد توصیه شده dB(A) 45 قرار داشت(01/0 P<). فعالیتهای ساختمانی مهمترین منبع ایجاد صدا و اختلال در تمرکز مهمترین عارضه ناشی از صدا تعیین گردید. نسبت سیگنال به صدا در داخل کلاسهاdB(A) 54/3 ±14/13 بود که در مقایسه با حد توصیه شده dB(A) 15 نامطلوب بود(01/0 P<). اختلاف میزان قابلیت فهم گفتار دانشجویان نیز در سطوح مختلف نسبت سیگنال به صدا معنی دار بود (05/0 P<).
نتیجهگیری: نتایج تایید نمود که کلاسهای درس از شرایط آکوستیکی مناسبی برخوردار نیستند. تراز صدای زمینه در داخل کلاسها نیز عمدتا تحت تاثیر صدای خارج از کلاس قرار دارد. با توجه به اثبات اثرات صدا بر کاهش تمرکز دانشجویان اقداماتی جهت بهبود شرایط آکوستیکی کلاسها ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر موارد دریافت: 1392/9/10 | پذیرش: 1392/10/9 | انتشار الکترونیک: 1392/10/15