آدرس ایمیل خود را وارد نمایید
ثبت
مقدمه: امروزه اهمیت و چگونگی ایجاد فضایی مناسب و کارا در محیطهای کاری برای نیروهای انسانی بر کسی پوشیده نیست. طراحی مناسب محیط داخلی و نمای فضاهای کاری منجر به فعالشدن بیشتر نیروی انسانی، شادابی آنها و کاهش افسردگیها، افزایش کیفیت در کار و در نهایت جذب مشتری میشود. با این وجود طراحی این محیطها به امری صرفا احساسی تبدیل گشتهاست که معماران با سلایق شخصی خویش بدان میپردازند. این پژوهش با جایگزین کردن روشهای علمی و کارآمد و توجه به ویژگیهای کمی و کیفی طراحی، به طراحی نمای بانک مسکن شهرستان ساری میپردازد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر سعی دارد با تکنیک مهندسی کانسی به طراحی معماری محیطهای کاری بپردازد. برای این منظور طراحی بازشوهای نمای بانک مسکن در شهر ساری را بهعنوان نمونه موردی انتخاب و با این تکنیک ترجیحات احساسی کاربران را استخراج و با تجزیه و تحلیل علمی آن به یافتن الگوهای فیزیکی طراحی بازشوهای نما میپردازد. بررسیها از طریق تکنیک مهندسی کانسی به همراه تنظیم پرسشنامه بر روی 200 نفر از نمونه آماری انتخابی و با شیوه افتراق معنایی ) SD ( با مقیاس هفتدرجهای لیکرت انجام شد و در نرمافزار SPSS (V.16) و با آزمونهای میانگین و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافته های این پژوهش ضمن تائید ارتباط معنادار بین ویژگیهای کمی طراحی (نوع بازشوها) و کیفی (واژگان کانسی) در تکنیک مهندسی کانسی، نشان میدهد بازشوهای طاقی در صفات مربوط به دینداری در واژگانی چون وفادار، امانتدار و میانهرو به ترتیب با مقدار همبستگی 6/0، 63/0 و 6/0 و بازشوهای مستطیلی با کشیدگی عمودی در دسته صفات مربوط به اقتصاد و بانکداری در واژگانی چون ثبات با مقدار همبستگی 62/0 بیشترین ارتباط معنادار را به خود اختصاص دادهاند.
نتیجهگیری: با نظر به تأثیر مثبت الگوهای فیزیکی بازشوهای طاقی سنتی در انتقال احساس دینداری و بازشوهای مستطیلی با کشیدگی عمودی در القای احساسات مثبت نسبت به صفات مربوط به اقتصاد و بانکداری در بین کاربران، این بازشوها برای طراحی نمای بانک مسکن شهر ساری مناسب ارزیابی شدند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |