پیام خود را بنویسید
دوره ۱۲، شماره ۲ - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران ۱۴۰۳ )                   جلد ۱۲ شماره ۲ صفحات ۱۲۹-۱۲۰ | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SBMU.PHNS.REC.1402.114


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seidi R, Saremi M, MalekiGhahfarokhi A, Namdari M. Investigating the Relationship between Visual Aesthetics of Content Creation pages and User Engagement in Selected Social Media. Iran J Ergon 2024; 12 (2) :120-129
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-1037-fa.html
صیدی رها، صارمی مهناز، ملکی اعظم، نامداری مهشید. بررسی ارتباط بین جذّابیت بصری صفحات تولید محتوا با میزان پایبندی کاربران در یک شبکه اجتماعی منتخب. مجله ارگونومی. ۱۴۰۳; ۱۲ (۲) :۱۲۰-۱۲۹

URL: http://journal.iehfs.ir/article-۱-۱۰۳۷-fa.html


۱- گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
۲- گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، m.saremi@sbmu.ac.ir
۳- گروه آمار، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (۱۱۶۲ مشاهده)
اهداف: پایبندی کاربر به احساس تعلّق و رضایت فرد هنگام تعامل با فنّاوریهای دیجیتال اشاره دارد. جذّابیت بصری با ویژگی‌هایی چون سادگی و تنوّع در طراحی محصولات و استراتژی‌های فروش آنلاین مهم است. این مطالعه به بررسی ارتباط بین جذّابیت بصری و پایبندی کاربران در یک شبکه اجتماعی منتخب پرداخته است.
روش ‌‌‌کار: این مطالعه توصیفی‌تحلیلی هم‌بستگی است که به بررسی جذّابیت دو صفحه با محتوای مشابه آموزشی، ولی با معیارهای جذّابیت متفاوت در یکی از شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد. صفحه محقّق‌ساخته، شامل استانداردهای جذّابیت بیشتری نسبت به صفحه پایه است. داده‌ها ازطریق پرسش‌نامه‌های آنلاین جمع‌آوری و در نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند.
یافته‌ها: در این مطالعه ۱۱۶ نفر شرکت کردند که ۹۱ نفر (۷۸/۴ درصد) خانم بودند و میانگین سنّی آن‌ها ۲/۵۴ ±۲۶/۸ سال بود. بیشترین سهم در تحصیلات مربوط به افراد دارای مدرک کارشناسی (۵۷/۸ درصد) بود. میانگین امتیاز جذّابیت بصری صفحات تولید محتوای محقّق‌ساخته و پایه به ترتیب ۹۵/۹۲ و ۸۴/۹ بود که نشان‌دهنده جذّابیت بصری بیشتر صفحه محقّق‌ساخته است. همچنین، امتیاز پایبندی کاربر برای صفحات محقّق‌ساخته و پایه به ترتیب ۱۰۷/۹ و ۱۰۰/۰۲ بود. هم‌بستگی مثبت و معناداری بین جذّابیت بصری و پایبندی کاربر در دو صفحه وجود داشت (۰/۰۰۱P< ارتباط معناداری بین جنسیت و سطح تحصیلات با این مقیاس‌ها مشاهده نشد (۰/۰۵P>).
نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان می‌دهد که جذّابیت بصری صفحات تولید محتوای مجازی تأثیر معناداری بر پایبندی کاربران دارد. این یافته اهمیت رعایت معیارهای جذّابیت در طراحی محتوا را تأکید می‌کند و می‌تواند برای طراحان محتوا، مدیران و صاحبان کسب‌وکارها مفید باشد.
متن کامل [PDF 1230 kb]   (۱۱۲۱ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی شناختی
دریافت: 1403/6/6 | پذیرش: 1403/5/10 | انتشار الکترونیک: 1403/5/10

فهرست منابع
1. Mehrdad J, Zahedi Z. Examining and Comparing the User Interface of Two Internal Hosts of the Regional Library of Science and Technology and the Research Institute of Scientific Information and Documents of Iran with Four External Hosts. Library and Information Sciences.2007;10(3):39.
2. Mousavi M, Sheykhi M, Ataeinejad N. Facebook Using and Social Capital Comparing Users and Non-users Students in Tehran University. [In Persian]. Iranian Journal of Sociology. 2013;14(4):153-79.
3. Kaplan AM, Haenlein M. Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business horizons. 2010;53(1):59-68. [DOI:10.1016/j.bushor.2009.09.003]
4. Bevana N, Kirakowskib J, Maissela J, editors. What is usability. Proceedings of the 4th International Conference on HCI. Citeseer.1991.
5. Hulu FRP, Raharjo T, Simanungkalit T. The impact of usability in information technology projects. Comput Sci Inf Technol. 2024;5(1):7-18. [DOI:10.11591/csit.v5i1.pp7-18]
6. Beard KS. Theoretically speaking: An interview with Mihaly Csikszentmihalyi on flow theory development and its usefulness in addressing contemporary challenges in education. Discov Educ . 2015;27(2):353-64. [DOI:10.1007/s10648-014-9291-1]
7. O'Brien H, Cairns P. Why engagement matters. Cham: Springer International Publishing. 2016;10:978-3. [DOI:10.1007/978-3-319-27446-1]
8. O'Brien HL, Cairns P, Hall M. A practical approach to measuring user engagement with the refined user engagement scale (UES) and new UES short form. International Journal of Human-Computer Studies. 2018;112:28-39. [DOI:10.1016/j.ijhcs.2018.01.004]
9. O'Brien H. Theoretical perspectives on user engagement. Why engagement matters: Cross-disciplinary perspectives of user engagement in digital media. 2016:1-26. [DOI:10.1007/978-3-319-27446-1_1]
10. Sigerson L, Cheng C. Scales for measuring user engagement with social network sites: A systematic review of psychometric properties. Comput Human Behav. 2018;83:87-105. [DOI:10.1016/j.chb.2018.01.023]
11. Sutcliffe A. Designing for user engagment: Aesthetic and attractive user interfaces: Springer Nature.2022.
12. Laurel B. Computers as theatre. Reading/Addison-Wesley. 1993.
13. Quesenbery W. The five dimensions of usability. InContent and complexity 2014. Routledge.2014:93-114. [DOI:10.4324/9781410607409-11]
14. Kumar V, Pansari A. Competitive advantage through engagement. Journal of marketing research. 2016;53(4):497-514. [DOI:10.1509/jmr.15.0044]
15. O'Brien HL, Toms EG. The development and evaluation of a survey to measure user engagement. J Am Soc Inf Sci Technol. 2010;61(1):50-69. [DOI:10.1002/asi.21229]
16. Atapour H, Hamdipour A, Shiri E. Assessing the Iran Scientific Information Database (Ganj) based on User Engagement Scale. Journal of Academic Librarianship and Information Research. 2020;54(2):1-29.
17. Holdener M, Gut A, Angerer A. Applicability of the user engagement scale to mobile health: a survey-based quantitative study. JMIR mHealth and uHealth. 2020;8(1):e13244. [DOI:10.2196/13244] [PMID] []
18. Miranda D, Li C, Darin T. Ues-br: Translation and cross-cultural adaptation of the user engagement scale for brazilian portuguese. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction. 2021;5(CHI PLAY):1-22. [DOI:10.1145/3474705]
19. Wilks CR, Chu C, Sim D, Lovell J, Gutierrez P, Joiner T, Kessler RC, Nock MK. User engagement and usability of suicide prevention apps: systematic search in app stores and content analysis. JMIR formative research. 2021;5(7):e27018. [DOI:10.2196/27018] [PMID] []
20. Todorovic D. Gestalt principles. Scholarpedia. 2008;3(12):5345. [DOI:10.4249/scholarpedia.5345]
21. Beardsley MC, Lamarque P, Olsen SH. Intentions and interpretations: a fallacy revived. Aesthetics and the Philosophy of Art The Analytic Tradition: An Anthology. 2019:187-96.
22. Ramezani Nia M, Shokouhyar S. Analyzing the effects of visual aesthetic of Web pages on users' responses in online retailing using the VisAWI method. Journal of Research in Interactive Marketing. 2020;14(4):357-89. [DOI:10.1108/JRIM-11-2018-0147]
23. Seng TL, Mahmoud MAS. Perceived e-service quality and e-store loyalty: The moderated mediating effect of webpage aesthetics and e-customer satisfaction. International Journal of Advanced and Applied Sciences. 2020;7(5):111-7. [DOI:10.21833/ijaas.2020.05.014]
24. Wang YJ, Minor MS, Wei J. Aesthetics and the online shopping environment: Understanding consumer responses. Journal of retailing. 2011;87(1):46-58. [DOI:10.1016/j.jretai.2010.09.002]
25. Lavie T, Tractinsky N. Assessing dimensions of perceived visual aesthetics of web sites. International journal of human-computer studies. 2004;60(3):269-98. [DOI:10.1016/j.ijhcs.2003.09.002]
26. Thüring M, Mahlke S. Usability, aesthetics and emotions in human-technology interaction. International journal of psychology. 2007;42(4):253-64. [DOI:10.1080/00207590701396674]
27. Sauer J, Sonderegger A, Schmutz S. Usability, user experience and accessibility: towards an integrative model. Ergonomics. 2020;63(10):1207-20. [DOI:10.1080/00140139.2020.1774080] [PMID]
28. McDougall SJ, Curry MB, De Bruijn O. Measuring symbol and icon characteristics: Norms for concreteness, complexity, meaningfulness, familiarity, and semantic distance for239 symbols. Behav Res Methods Instrum Comput. 1999;31(3):487-519. [DOI:10.3758/BF03200730] [PMID]
29. Naseri, S, Saremi, M, Namdari, M, Pouyakian, M. Usability of the Integrated Health System (SIB) among Public Health and Midwifery Users. Journal of Health Administration. 2022;25(3):87-107.
30. Hirschfeld G, Thielsch MT. Establishing meaningful cut points for online user ratings. Ergonomics. 2015;58(2):310-20. [DOI:10.1080/00140139.2014.965228] [PMID]
31. Saremi M, Sadeghi V, Khodakarim S, Maleki-Ghahfarokhi A. Farsi version of visual aesthetics of website inventory (FV-VisAWI): Translation and psychometric evaluation. International Journal of Human-Computer Interaction. 2023;39(4):834-41. [DOI:10.1080/10447318.2022.2049138]
32. Abbas A, Hirschfeld G, Thielsch MT. An arabic version of the visual aesthetics of websites inventory (ar-visawi): Translation and psychometric properties. International Journal of Human-Computer Interaction. 2023;39(14):2785-95. [DOI:10.1080/10447318.2022.2085409]
33. Perrig SA, von Felten N, Honda M, Opwis K, Brühlmann F. Development and validation of a positive-item version of the visual aesthetics of websites inventory: The visawi-pos. International Journal of Human-Computer Interaction.2023:1-25. [DOI:10.1080/10447318.2023.2258634]
34. Deng X, Wang Y, Su J, Li Z. A Chinese Version of the Aesthetics Scale: Cultural Adaptation and Psychological Measurement. International Journal of Human-Computer Interaction. 2024:1-5. [DOI:10.1080/10447318.2024.2352214]
35. Taghi Panahi F, Nowkarizi M, Dayyani, MH. The Analysis of the Success in User Engagement to Content on Instagram from the Perspective of Image Characteristics. Iranian Journal of Information Processing and Management. 2019;34(3):1299-1320.
36. Chang SH, Chih WH, Liou DK, Hwang LR. The influence of web aesthetics on customers' PAD. Computers in Human Behavior. 2014;36:168-78. [DOI:10.1016/j.chb.2014.03.050]
37. Yang H, Du HS, Wang L, Wu T. The influence of social support networks on health conditions via user engagement: Gender as a moderator. Journal of Electronic Commerce Research. 2019;20(1):35-54.
38. Rouzbahani R, Afhami R, Abdolvand N. The Relation between the Objective Aspects and the Aesthetic Perception of Web Pages Case Study: The Website of Iranian Newspapers in the Year 2019. [In Persian].The Monthly Scientific Journal of Bagh-e Nazar. 2021;18(95):101-14.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb