Journal of Ergonomics
مجله ارگونومی
Iran J Ergon
Medical Sciences
http://journal.iehfs.ir
1
admin
1735-1960
2345-5365
8
10.30699/jergon
14
13
fa
jalali
1399
10
1
gregorian
2021
1
1
8
4
online
1
fulltext
fa
شناسایی و ارزیابی خطای انسانی در فرآیند عملیاتیسازی انواع خودروهای آتشنشانی
Identification and Assessment of Human Error during the Process of Operating Various Types of Fire Apparatus
سایر موارد
Other Cases
پژوهشي
Research
<div style="font-style: normal; text-align: justify;"><span style="font-family:IRANsans;"><strong><span style="color:#6a0088;">زمینه و هدف</span></strong><strong><span style="color:#7030a0;">:</span></strong> آتش نشانی حرفه ای دشوار و خطرناک و نیازمند تصمیم گیری و سرعتِعمل در شرایط اضطراری است. چنین وضعیتی احتمال بروز خطاهای انسانی را افزایش می دهد. عملیات راه اندازی خودروهای آتش نشانی اولین مرحلۀ اجرایی پاسخ اضطراری است که کاری بسیار حساس بهشمار می آید. هدف از این مطالعه شناسایی و ارزیابی ریسک خطاهای انسانی اپراتورهای خودروهای آتش شانی حین فرایند عملیاتی سازی این خودروها بود.<span dir="LTR"></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:#6a0088;">روش­ کار</span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"><span style="color:#7030a0;">:</span></span></strong><span style="letter-spacing:-.2pt;"> پژوهش حاضر به صورت توصیفی و مقطعی در سال ۱۳۹۸ انجام شد. در آغاز کار، </span><span style="letter-spacing:-.2pt;">وظایف مربوط به عملیاتیکردن خودروهای آتش</span> <span style="letter-spacing:-.2pt;">نشانی صنعتی با روش </span><span style="letter-spacing:-.2pt;">تجزیه وتحلیل سلسلهمراتبی تحلیل شد. سپس، خطاهای انسانی عملیات راه اندازی خودروهای آتش نشانی</span><span style="letter-spacing:-.2pt;"> با استفاده از رویکرد سیستماتیک پیش</span> <span style="letter-spacing:-.2pt;">بینی و کاهش خطای انسانی (</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;">SHERPA</span><span style="letter-spacing:-.2pt;">) </span><span style="letter-spacing:-.2pt;">شناسایی و تجزیه وتحلیل شد. </span><span style="letter-spacing:-.2pt;">درپایان نیز، راهکارهای کنترلی مناسب برای کاهش ریسک خطاها ارائه شد</span><span style="letter-spacing:-.2pt;">.</span><span dir="LTR" style="letter-spacing:-.2pt;"></span><br>
<strong><span style="color:#6a0088;">یافتهها:</span></strong> <span style="letter-spacing:-.1pt;">درمجموع، ۴۸۰ خطا برای ۱۳۰ </span><span style="letter-spacing:-.1pt;">وظیفۀ مطالعهشده </span><span style="letter-spacing:-.1pt;">شناسایی شد که ۴۸/۵۸درصد خطاها از نوع عملکردی، ۳۹/۱۷درصد از نوع بازبینی، ۱۰/۴۲درصد از نوع ارتباطی و ۰/۸۳درصد از نوع انتخابی بود و خطایی از نوع بازیابی مشاهده نشد. باتوجهبه نتایج، </span><span style="letter-spacing:-.1pt;">۸/۳۳درصد </span><span style="letter-spacing:-.1pt;">غیرقابلقبول، </span><span style="letter-spacing:-.1pt;">۲۴/۱۷درصد </span><span style="letter-spacing:-.1pt;">نامطلوب، </span><span style="letter-spacing:-.1pt;">۴۸/۳۳درصد </span><span style="letter-spacing:-.1pt;">قابلقبول ولی نیاز به تجدیدنظر و </span><span style="letter-spacing:-.1pt;">۱۹/۱۷درصد </span><span style="letter-spacing:-.1pt;">سطح ریسک قابلقبول بدون نیاز به تجدیدنظر ارزیابی شد.</span><span dir="LTR"></span><br>
<strong><span style="color:#6a0088;">نتیجه گیری:</span></strong> <span style="letter-spacing:-.1pt;">فرایند عملیاتی سازی خودروهای آتش شانی می تواند با خطاهای انسانی همراه باشد و از عملیات موفق آتش نشانی جلوگیری کند؛ بههمیندلیل، با استفاده از روش های مناسب این خطاها باید شناسایی و مهار شوند</span><span style="letter-spacing:-.1pt;">.</span></span><strong><span dir="LTR"></span></strong></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:Times New Roman;"><span style="color:#8e44ad;"><strong>Background and Objectives:</strong></span> Firefighting is a difficult and dangerous job. This job requires decision-making and speed in action in critical situations. Such conditions increase the probability of human error in the firefighting activities. Setting up fire operators as the first step of emergency response is associated with high criticality. The purpose of this study is identification and assessment of the risk of human error while setting up and operating fire operators.<br>
<span style="color:#8e44ad;"><strong>Methods:</strong></span> This descriptive cross-sectional study was performed in 2019. Tasks related to the operation of industrial firefighting operators were studied and analyzed by Hierarchical Task Analysis. Then, human errors in the operation of fire operators were identified and analyzed using the systematic human error reduction and prediction approach (SHERPA). Finally, appropriate prevention solutions were proposed to reduce the risk of errors.<br>
<span style="color:#8e44ad;"><strong>Results:</strong></span> A total of 480 errors were detected for 130 tasks as 49.58% of them were action errors, 39.17% check type, 10.42% communication and 0.83% were selective errors and no retried error was observed. According to the results of risk assessment, 8.33% of the errors were unacceptable, 24.17% were undesirable, and 48.33% were acceptable risks but needed to be revised and 19.17% were acceptable without the need for revision.<br>
<span style="color:#8e44ad;"><strong>Conclusion:</strong></span> The process of operating fire operators can be associated with human errors and prevent successful firefighting operations. Therefore, these errors should be identified and controlled using appropriate methods.</span></div>
خطای انسانی, آنالیز سلسله مراتبی وظایف (HTA), رویکرد سیستماتیک پیشبینی و کاهش خطای انسانی (SHERPA), خودروهای آتشنشانی, شرایط اضطراری
Human Error, Hierarchical Tasks Analysis (HTA) Systematic Human Error Reduction and Prediction Approach (SHERPA), Fire Operators, Emergency Situation
85
102
http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-3299-1&slc_lang=fa&sid=1
Tahmineh
Moradi Tamadon
تهمینه
مرادی تمدن
tm.tamadon@gmail.com
100319475328460011486
100319475328460011486
No
MSc, Department of Ergonomics, Occupational Health and Safety Research Center, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
کارشناسی ارشد، گروه ارگونومی، مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شغلی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Fakhradin
Ghasemi
فخرالدین
قاسمی
Fk.ghasemi@gmail.com
100319475328460011487
100319475328460011487
No
Assistant Professor, Department of Ergonomics, Occupational Health and Safety Research Center, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
استادیار، گروه ارگونومی، مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شغلی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Iraj
Mohammadfam
ایرج
محمدفام
mohammadfam@umsha.ac.ir
100319475328460011488
100319475328460011488
No
Professor, Center of Excellence for Occupational Health, Occupational Health and Safety Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
استاد، قطب علمی آموزشی بهداشت حرفهای کشور، مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شغلی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
Omid
Kalatpour
امید
کلاتپور
kalatpour@umsha.ac.ir
100319475328460011489
100319475328460011489
Yes
Assistant Professor, Center of Excellence for Occupational Health, Occupational Health and Safety Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
استادیار، قطب علمی آموزشی بهداشت حرفهای کشور، مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شغلی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران