Journal of Ergonomics
مجله ارگونومی
Iran J Ergon
Medical Sciences
http://journal.iehfs.ir
1
admin
1735-1960
2345-5365
8
10.30699/jergon
14
13
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
5
2
online
1
fulltext
fa
شناسایی ابعاد فرهنگ سازمانی مؤثر بر انگیزش شغلی در کتابخانههای عمومی ایران: تحلیل محتوای کیفی
Identifying Dimensions of Organizational Culture Affecting Job Motivations in Public Libraries in Iran: A Qualitative Research
سایر موارد
Other Cases
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin: 0cm 14.4pt 0pt 14.2pt; text-align: justify; line-height: normal; text-indent: 0.2pt; unicode-bidi: embed; direction: rtl;"><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> انگیزش شغلی یکی از متغیرهای مؤثر در رفتار کتابداران است که میتواند باعث عملکرد بهتر آنها گردد. فرهنگ سازمانی یکی از عوامل تأثیرگذار بر انگیزش شغلی محسوب میشود. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفههای فرهنگ سازمانی مؤثر در انگیزش کتابداران کتابخانههای عمومی ایران از دیدگاه کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی ایران است.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روش کار:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> این پژوهش کیفی با روش تحلیل محتوا انجام شده است که 19 نفر از کتابدارن و مدیران شاغل در کتابخانههای عمومی در 10 استان کشور به شکل هدفمند مورد مصاحبه عمیق و نیمهسازمانیافته قرار گرفتند. پس از استخراج کدهای اولیه حاصل از تحلیل دادهها و بازبینی و طبقهبندی آنها، در نهایت 3 بُعد و 8 مؤلفه به عنوان فرهنگ سازمانی مؤثر در انگیزش کتابداران بدست آمد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> براساس دادههای حاصل از این پژوهش، فرهنگ دانش محوری و توانمندی (شامل مؤلفههای تخصصگرایی و شایستهسالاری، توانمندی حرفهای، استفاده از فنآوری، یادگیری سازمانی)، فرهنگ استقلالگرایی (شامل مؤلفههای عدم سیاستزدگی در کتابخانه، تمرکززدایی)، فرهنگ رهبری مشارکتی و انگیزشی (شامل مؤلفههای مدیریت مشارکتی، مدیریت انگیزشی)، به عنوان ابعاد و مؤلفههای فرهنگ سازمانی مؤثر در انگیزش کتابداران برای کتابخانههای عمومی ایران بدست آمد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ابعاد و مؤلفههای فرهنگ سازمانی مؤثر بر انگیزش شغلی کتابداران حاصل از این پژوهش میتواند به عنوان الگویی مناسب برای مدیریت فرهنگ سازمانی و یا تلاش برای حاکمیت این مؤلفههای فرهنگی در کتابخانههای عمومی ایران گردد.</span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Job motivation as one of the factors that affect the behavior of librarians can improve their performance. Considering that organizational culture is one of the factors influencing job motivation, the aim of this study was to identify dimensions of organizational culture that can affect job motivation of librarians in public libraries of Iran.<br>
<strong>Methods: </strong>This qualitative study was conducted using content analysis. Using the purposive sampling, 19 people of librarians of public libraries in 10 provinces were interviewed using depth and semi-structured interviews. After extracting the primary codes, they classifyied into three dimmensions and eight components.<br>
<strong>Results: </strong>Based on the results of this study, dimmensions of organizational culture, which can affect job motivation included knowledge-oriented and capability-oriented culture (professionalism and meritocracy, professional capability, use of technology, and organizational learning), independency culture (non-politicization in the library, and decentralization), and participatory and motivational leadership culture (participatory management, and motivational management).<br>
In view of nature and social roles of public libraries and broad impressive factors on them, these models have limitations to assess status of organizational culture in public libraries. So, it is necessary to identify dimensions and components of effective organizational culture in public libraries of Iran and then manage the organizational culture on the basis of this effective culture.<br>
<strong>Conclusions: </strong>Dimensions and components of effective organizational culture resulted from this study can be used as an ideal model for managing organizational culture or efforts to rule these cultural components in the public library of Iran.</p>
کتابداران, فرهنگ سازمانی, انگیزش شغلی, کتابخانههای عمومی
Organizational Culture, Librarians, Public Libraries, Motivation
26
33
http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-591-1&slc_lang=fa&sid=1
Soraya
Ziaei
ثریا
ضیایی
10031947532846005708
10031947532846005708
No
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
Mohammad Reza
Amiri
محمدرضا
امیری
m.r.amirilib@gmail.com
10031947532846005709
10031947532846005709
Yes
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
Hadi
Sharif Moghadam
هادی
شریف مقدم
10031947532846005710
10031947532846005710
No
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
BiBi Marjan
Fayyazi
بی بی مرجان
فیاضی
10031947532846005711
10031947532846005711
No
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران