Journal of Ergonomics
مجله ارگونومی
Iran J Ergon
Medical Sciences
http://journal.iehfs.ir
1
admin
1735-1960
2345-5365
8
10.30699/jergon
14
13
fa
jalali
1392
9
1
gregorian
2013
12
1
1
2
online
1
fulltext
fa
بررسی شرایط ارگونومیکی کار با نمایشگرهای تصویری و ارتباط آن با احساس خستگی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان
Study of ergonomic conditions in use of visual monitors and its relation to subjective feeling of fatigue in master science students of Hamadan University of medical science
سایر موارد
Other Cases
پژوهشي
Research
مقدمه: استفاده کاربران از نمایشگرهای تصویری به ویژه رایانه میتواند عوارض بهداشتی را ایجاد نماید که بر عملکرد ذهنی و فیزیکی افراد تاثیرات منفی داشته باشد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط شرایط ارگونومیکی کار با نمایشگرهای تصویری با میزان احساس خستگی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی به عنوان کاربران دائمی صورت گرفت.
روش بررسی:در این مطالعه توصیفی تحلیلی 70 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان بصورت تصادفی انتخاب گردیدند. پرسشنامه استانداردی با ضریب پایایی 8/0 جهت تعیین میزان احساس خستگی کاربران بین دانشجویان توزیع و تکمیل گردید. پرسشنامه حاوی30 سوال که پوشش دهنده سه معیار شامل خواب آلودگی یا گیجی، ناتوانی در تمرکز و ناراحتی جسمی بود. اطلاعات شرایط محیطی و ارگونومیکی کار نیز تعیین مقدار و ثبت گردید. علاوه بر این اندازهگیری شدت میدان الکتریکی و مغناطیسی در محدوده فرکانس خیلی پایین با استفاده از دستگاه مدل HI-3603 شرکت HOLADAY، مطابق با روش استاندارد IEEE std 1140-1994 صورت گرفت. دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد در بین دانشجویان میانگین نمره شاخص گیجی 5/6±8/17، شاخص ناتوانی در تمرکز 4/4±7/18، شاخص ناراحتی جسمی 9/6±9/11 و در نهایت شاخص کل خستگی 7/15±5/48 بود. بین مدت زمان پیوسته کار با رایانه و میزان خستگی ارتباط معناداری وجود دارد(05/0<P). بین مدت زمان کار روزانه با رایانه و میزان خستگی ارتباط معناداری یافت نگردید(05/0>P). بین نوع نمایشگر مورد استفاده و میزان خستگی ارتباط معناداری یافت شد(05/0<P). علاوه براین ارتباط معناداری بین شرایط محیطی مکان کار با رایانه و میزان خستگی کاربران وجود نداشت (05/0>P) البته نتایج نشان دهنده روند افزایشی نمره خستگی در شرایط محیطی و وضعیتهای نامناسب ارگونومیک کار با رایانه بود. علاوه بر این اختلاف شدت میدانهای الکترومغناطیسی با توجه به نوع نمایشگر معنادار بود (05/0<P).
نتیجهگیری: معیار ناتوانی در تمرکز بیشترین نمره خستگی را به خود اختصاص داده است که میتواند بر عملکرد آموزشی دانشجویان تاثیر منفی گذارد. رعایت اصول ارگونومیک کار با رایانه به ویژه کاهش مدت زمان پیوسته کار با رایانه و استفاده از نمایشگرهای با تکنولوژی روز و همچنین بهینه نمودن شرایط روشنایی و آکوستیکی محیط میتواند خستگی دانشجویان را بطور قابل ملاحظهای کاهش دهد.
Background: The use of visual monitors especially in relation to computer can cause health effects which have negative impacts on mental and physical performance of users. This study aims to determine the relation between ergonomic conditions in use of visual monitors and subjective feeling of fatigue in master science students as permanent users.
Methods: In this study, 40 students in the Hamadan University of Medical Scienceswere selected based onsimplerandomapproach. For determining subjective feeling of fatigue, the standard questionnaire with reliability coefficient equal to 0.8 was distributed and completed among students. This questionnaire has 30 questions which was covered three criteria included drowsiness, difficulty of concentration and physical impairment. The data about environmental and ergonomic conditions of the workstations was also recorded. Exposure to electromagnetic radiation in very low frequency was measured using instrument model HI 3603 front of the studied monitors. Data was analyzed with SPSS 16 software.
Results: The results showed mean score of drowsiness, difficulty of concentration and physical impairment were 17.8±6.5, 18.7±4.4 and 11.9±6.9, respectively. Totally, mean score feeling of fatigue was 48.5±15.7. The relation between continuous work time and feeling of fatigue was significant (P<0.05).The relation between work day time and feeling of fatigue was not significant (P>0.05). The relation between type of used monitor and feeling of fatigue was significant (P<0.05). Moreover, the relation between environmental conditions of the workstations and feeling of fatigue was not significant (P>0.05). However, descriptive results showed growing trend of feeling of fatigue in unsuitable environmental and ergonomic conditions. Moreover, exposure to electromagnetic radiation between to type monitors was statistically difference (P<0.05).
Conclusion: Criterion of difficulty of concentration was allocated the maximum score of feeling of fatigue which can cause negative impacts on educational performance. Compliance with the ergonomic principles especially reduction continuous work time and use of updated monitors and optimization of lighting and acoustic conditions of the workstations can reduce feeling of fatigue among students, considerably.
احساس خستگی, رایانه, نمایشگرهای تصویری, کاربر
Feeling of Fatigue, Computer, Visual Monitor, User
1
9
http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-45-1&slc_lang=fa&sid=1
Ghasem
Hesam
قاسم
حسام
ghasem_hesam@yahoo.com
10031947532846001369
10031947532846001369
No
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
Mohsen
Aliabadi
محسن
علی آبادی
mohsen.aliabadi@umsha.ac.ir
10031947532846001370
10031947532846001370
Yes
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
Maryam
Farhadian
مریم
فرهادیان
Maryam_farhadian80@yahoo.com
10031947532846001371
10031947532846001371
No
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
Vahid
Afshari Doust
وحید
افشاری دوست
parsa_bavafa_25@yahoo.com
10031947532846001372
10031947532846001372
No
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان