Journal of Ergonomics
مجله ارگونومی
Iran J Ergon
Medical Sciences
http://journal.iehfs.ir
1
admin
1735-1960
2345-5365
8
10.30699/jergon
14
13
fa
jalali
1394
12
1
gregorian
2016
3
1
3
4
online
1
fulltext
fa
ارزیابی ارتباط بار کاری ذهنی و رضایت شغلی اساتید و کارکنان دانشگاه
Assessment of the Relation between Subjective Workload and Job Satisfaction in University Faculty and Staff
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مقدمه: </strong>اساتید و کارکنان از ارکان اساسی در هر دانشگاه میباشند. بدیهی است که اختلال در این ارکان سبب افت کیفیت آموزشی و ارائه خدمات آموزشی خواهد شد. هدف این مطالعه ارزیابی ارتباط بار کاری ذهنی اساتید با رضایت شغلی آنان در دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه وابسته به وزارت علوم میباشد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مواد و روش­ها: </strong>مطالعه بهصورت توصیفی – تحلیلی و بر روی 164 نفر از اساتید و کارکنان انجام شد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، شاخص بار کاری (<span dir="LTR">NASA TLX</span>) و رضایت شغلی (<span dir="LTR">JDI</span>) بود. جهت آنالیز دادهها از روش <span dir="LTR">One Way ANOVA</span> استفاده گردید.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافتهها:</strong> نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بار کار در افراد مورد مطالعه تأثیر معناداری بر روی رضایت شغلی در این افراد ندارد (05/0<span dir="LTR">p></span>) و در بررسی­های انجام شده در هر گروه میزان بارکاری در گروه اساتید بیشتر از گروه کارمندان و در اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیشتر از گروه اساتید دانشگاه وابسته به وزارت علوم میباشد. در صورتی که 5/14% از اساتید دانشگاه علوم پزشکی و 76/30% از اساتید دانشگاه وابسته به وزارت علوم رضایت شغلی داشتند و میزان سطح رضایت شغلی در گروه اساتید کمتر از کارکنان بود. عدم وجود ارتباط بین سطح رضایت شغلی و بارکاری با ویژگیهای شغلی و دموگرافیک فرد از دیگر نتایج این مطالعه بود.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به بالا بودن میزان فشار ذهنی، فشار زمانی و تلاش و کوشش نسبت به دیگر زیر مقیاسهای بارکاری اساتید، توصیه میشود که مطالعات بیشتری در راستای علل ایجاد فشارها به عمل­آید تا بتوان راه­های کاهش این پارامترها را تعیین و در راستای کاهش یا حذف آنها اقداماتی به عمل آورد.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Introduction: </strong>Faculty and staff are the pillars of any university. Any impairment in the function of these elements would undoubtedly decrease the quality of education and training services provided. The present study aimed to assess the relationship between subjective workload and job satisfaction in faculty and staff members of universities of medical sciences and universities affiliated to the Ministry of Science, Research, and Technology.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Materials and Methods</strong>: This descriptive-analytical study recruited 164 faculty and staff members. Data were collected using a demographic questionnaire, NASA Task Load Index (NASA TLX), and the Job Description Index (JDI). One-way analysis of variance (ANOVA) was applied to analyze the data.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Findings</strong>: The participants’ workload had no significant effects on their job satisfaction. Faculty members generally had a heavier workload and lower level of job satisfaction compared to staff members. Moreover, faculty of universities of medical sciences had higher workload and lower levels of job satisfaction (14.5% vs. 30.76%) in comparison to faculty of universities affiliated to the Ministry of Science, Research, and Technology. Moreover, 14.5% of the medical faculty members and 30.76% of science faculty members were satisfied with their jobs. Overall, job satisfaction and workload were not significantly related with demographic characteristics and job features of the participants.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion: </strong>Among the various subscales of workload, faculty members reported high levels of subjective pressure, time pressure, and effort. Therefore, further studies are required to identify the causes of such pressures and introduce measures for their reduction or elimination.</p>
بارکاری, هیات علمی, کارکنان, دانشگاه, رضایت شغلی
Workload, Faculty, Staff, University, Job satisfaction
1
10
http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-154-5&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Zamanian
زهرا
زمانیان
zamanianz@sums.ac.ir
10031947532846003417
10031947532846003417
No
Marziyeh
Roshan Sarvestani
مرضیه
روشن سروستانی
10031947532846003418
10031947532846003418
No
Mitra
Sedaghati
میترا
صداقتی
10031947532846003419
10031947532846003419
No
Mahnaz
Ghatmiri
مهناز
قطمیری
10031947532846003420
10031947532846003420
No
Bahram
Kouhnavard
بهرام
کوهنورد
bahramk2011@gmail.com
10031947532846003421
10031947532846003421
Yes
School of Public Health, Student Research Committee, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences and Health Services, Yazd, Iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.