%0 Journal Article %A Shir Mohammadzadeh1, Mohsen %A Ghasemzadeh Alishahi, Abolfazl %A Kazemzadeh Beytali, Mehdi %T The mediator role of occupational self-efficacy in the relationship between professional development and job commitment and satisfaction among sports and the youth department’s staff %J Journal of Ergonomics %V 6 %N 1 %U http://journal.iehfs.ir/article-1-509-fa.html %R 10.30699/jergon.6.1.30 %D 2018 %K Self-efficacy, Professional development, Job satisfaction, Job commitment, %X زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی خودکارآمدی شغلی در رابطه بین توسعه حرفه ای با رضایت و تعهد شغلی انجام شد. روش کار: این پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری 322 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی بود که از میان آنان 203 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند که برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شد. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه های استاندارد استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های توصیفی و روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل گردید. یافته ­ها: بررسی تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که بین توسعه حرفه ای با رضایت و تعهد شغلی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین خود کارآمدی با رضایت و تعهد شغلی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد بیشترین میزان همبستگی معنی دار به رابطه بین توسعه حرفه ای با رضایت شغلی و کمترین میزان همبستگی معنی دار به رابطه بین توسعه حرفه ای و خودکارآمدی مربوط می شود. علاوه برای این نتایج نشان داد که نقش میانجی خودکارآمدی شغلی در رابطه توسعه حرفه ای با رضایت و تعهد شغلی تائید می شود. نتیجه گیری: با توجه به یافته­ ها می­توان نتیجه گرفته که توسعه حرفه ای به طور مستقیم باعث ارتقاء رضایت و تعهد شغلی می شود. همچنین با تایید نقش خودکارآمدی شغلی، توسعه حرفه ای دارای اثر غیر­مستقیم، مثبت و معنی ­دار بر رضایت و تعهد شغلی می­ باشد. %> http://journal.iehfs.ir/article-1-509-fa.pdf %P 30-39 %& 30 %! %9 Research %L A-10-690-1 %+ Assistant Professor, Department of Sport Sciences , Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran %G eng %@ 1735-1960 %[ 2018