دوره 11، شماره 1 - ( فصل‌نامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران 1402 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 35-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران ، MROMIDI_91@YAHOO.COM
2- گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (1122 مشاهده)
اهداف: کارکنان در صنایع نفت و گاز با اضطراب های مختلفی مواجه می شوند، پیدایش بیماری کرونا و گسترش سریع آن ممکن است بر میزان اضطراب این افراد بیفزاید. هدف از این تحقیق بررسی نقش میانجی فرسودگی شغلی در رابطه بین اضطراب کرونا و استرس شغلی است.
روش ‌‌‌کار: تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی پیمایشی است، که در سال ۱۴۰۰ صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان عملیاتی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت است؛ که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه برابر با ۳۱۰ نفر به دست آمد؛ ابزار اصلی گردآوری اطلاعات شامل پرسش نامه مقیاس اضطراب کرونا، پرسش نامه فرسودگی شغلی و پرسش نامه استرس شغلی است. در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه های تحقیق از تحلیل مسیر در نرم افزار SMART PLS استفاده شد.
یافته‌ها: اضطراب کرونا بر  فرسودگی شغلی با ضرایب (T=۱۱/۲۲ = ۰/۴۲ , R۲) و استرس شغلی با ضرایب (T=۹/۲۴ = ۰/۴۸ , R۲) تاثیر معناداری دارد. همچنین تاثیر فرسودگی شغلی بر استرس شغلی با ضرایب (T=۹/۲۴ = ۰/۳۸ , R۲) معنا دار است. ضریب اثر VAF برای تاثیر اضطراب کرونا بر استرس شغلی با نقش میانجی فرسودگی شغلی برابر با ۰/۵۱ و ضریب معنا داری آن ۷/۵۲ است. بنابراین نقش میانجی فرسودگی شغلی بین دو متغیر اضطراب کرونا و استرس شغلی تایید شد.
نتیجه‌گیری: اضطراب کرونا به صورت مسقیم و غیر مستقیم باعث اثرات منفی بر کارکنان است و باید برای عملکرد بهتر کارکنان سطح اضطراب کرونا در صنایع مختلف کاهش یابد.
متن کامل [PDF 1082 kb]   (617 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان‌‎شناسی صنعتی-سازمانی
دریافت: 1402/4/10 | پذیرش: 1402/3/10 | انتشار الکترونیک: 1402/3/10

فهرست منابع
1. Rahmani R, Sargazi V, Shirzaei Jalali M, Babamiri M. Relationship between COVID-19-caused anxiety and job burnout among hospital staff: A cross-sectional study in the Southeast of Iran. [in persian] Journal of Occupational Hygiene Engineering. 2021;7(4):61-9. [DOI: 10.52547/johe.7.4.61 ]
2. Zhang Q, Yuan QZ, Ma PQ, Li Y, Zhao MH, Chen RX, Tang ZG, Zhang B, Liu B, Liu X, Li FF. Perceptions towards online learning among medical students during the COVID-19 pandemic. Heliyon. 2023;9(2). [DOI: 10.1016/j.heliyon.2023.e13119]
3. Hegde S, Larsen E, Torbett O, Ponnala S, Pohl E, Sze R, Schaeubinger MM. A proactive learning approach toward building adaptive capacity during COVID-19: A radiology case study. Appl Ergon. 2023;110:104009. [DOI: 10.1016/j.apergo.2023.104009] [PMID]
4. Pozas M, Letzel-Alt V, Schwab S. The effects of differentiated instruction on teachers’ stress and job satisfaction. Teaching and Teacher Education. 2023;122:103962. [DOI: 10.1016/j.tate.2022.103962]
5. Amiri S, Roshani G. Modeling the impact of Covid-19’s stress and resilience on job burnout using Radial Basis Functions-Artificial Neural Network The case of knowledge-based companies. [in persian] Production and Operations Management. 2022;13(2):23-43. [DOI: 10.22108/jpom.2022.131194.1407]
6. Ge MW, Hu FH, Jia YJ, Tang W, Zhang WQ, Zhao DY, Shen WQ, Chen HL. COVID-19 pandemic increases the occurrence of nursing burnout syndrome: an interrupted time-series analysis of preliminary data from 38 countries. Nurse Education in Practice. 2023;69:103643. [DOI: 10.1016/j.nepr.2023.103643]
7. Omidi N, Omidi MR. Using an Artificial Neural Network Model to Predict the Number of COVID-19 Cases in Iran. Health in Emergencies and Disasters Quarterly. 2022;7(4):177-82. [DOI: 10.32598/hdq.7.4.222.14 ]
8. Cheng SC, Kao YH. The impact of the COVID-19 pandemic on job satisfaction: A mediated moderation model using job stress and organizational resilience in the hotel industry of Taiwan. Heliyon. 2022;8(3):e09134. [DOI: 10.1016/j.heliyon.2022.e09134] [PMID]
9. Saberi A, Saadat S, Pourramazani A, Eftekhari F, Hatamian H, Entezari M. Burnout, Anxiety, and Professional Self-Concept in Nurses During the COVID-19 Pandemic in Iran. Acta Medica Iranica. 2022:575-82. [DOI: 10.18502/acta.v60i9.11099]
10. Majrabi MA, Alasmee N. Nurses burnout, resilience and its association with safety culture: a cross sectional study. Mental Health and Social Inclusion. 2021;25(2):171-82. [DOI: 10.1108/MHSI-08-2020-0050]
11. Omidi M, Omidi N, Meftahi H, Panahi M. Determining the effect of ergonomic principles of the work environment on the burnout of employees of Ilam Petrochemical Company with the role of safety culture moderator. [in persian] Journal of Ergonomics. 2023;10(4):259-266.
12. Hall VP, White KM, Morrison J. The influence of leadership style and nurse empowerment on burnout. Nursing Clinics. 2022;57(1):131-41. [DOI: 10.1016/j.cnur.2021.11.009]
13. Yuan L, Li Y, Yan H, Xiao C, Liu D, Liu X, Guan Y, Yu B. Effects of work-family conflict and anxiety in the relationship between work-related stress and job burnout in Chinese female nurses: A chained mediation modeling analysis. Journal of Affective Disorders. 2023;324:309-16. [DOI: 10.1016/j.jad.2022.12.112]
14. Tabur A, Elkefi S, Emhan A, Mengenci C, Bez Y, Asan O. Anxiety, Burnout and Depression, Psychological Well-Being as Predictor of Healthcare Professionals' Turnover during the COVID-19 Pandemic: Study in a Pandemic Hospital. Healthcare (Basel). 2022;10(3):525. [DOI: 10.3390/healthcare10030525] [PMID]
15. Shirali G, Mohammadi A, Elyasigomari A. The Effect of COVID-19 Pandemic On Mental Workload and Occupational Burnout in Medical Staff: A Case-Control Study. [in persian] Iranian Journal of Ergonomics. 2022;10(2):81-9.
16. Bakator M, Desnica E, Nikolić M, Palinkaš I. Impact of Long-Term Sitting on Productivity, Burnout, and Health: Employees’ View on Workplace Ergonomics. InInternational Conference on Machine and Industrial Design in Mechanical Engineering . Cham: Springer International Publishing .2021: 649-656.
17. Alipour A, Ghadami A, Alipour Z, Abdollahzadeh H. Preliminary validation of the Corona Disease Anxiety Scale (CDAS) in the Iranian sample. [in persian] Health Psychology. 2020;8(32):163-75. [DOI: 10.30473/hpj.2020.52023.4756]
18. Moalemi S, Kavosi Z, Beygi N, Deghan A, Karimi A, Parvizi MM. Evaluation of the Persian Version of Maslach Burnout Inventory-Human Services Survey among Iranian Nurses: Validity and Reliability. Galen Med J. 2018;7:e995. [DOI: 10.22086/gmj.v0i0.995] [PMID]
19. Arefnejad M, Fathi Chegeni F, Omidnejad M. The effect of Coronavirus stress on job burnout in nurses with the moderating role of psychological capital. [in persian] Iranian Journal of Ergonomics. 2021;9(2):58-68.
20. Bayani AA, Samiei R. The effect of job stress and job burnout on mental health of elementary teachers: Examining a hypothetical model. [in persian] Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2015;2(4):312-21.
21. Mohammadi SZ, Haghighi SA. Relation between job stress and burnout among nursing staff. [in persian] Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care. 2011;19(2):42-52.
22. Wang C, Pan R, Wan X, Tan Y, Xu L, Ho CS, Ho RC. Immediate Psychological Responses and Associated Factors during the Initial Stage of the 2019 Coronavirus Disease (COVID-19) Epidemic among the General Population in China. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(5):1729. [DOI: 10.3390/ijerph17051729] [PMID]
23. Shi LS, Xu RH, Xia Y, Chen DX, Wang D. The Impact of COVID-19-Related Work Stress on the Mental Health of Primary Healthcare Workers: The Mediating Effects of Social Support and Resilience. Front Psychol. 2022;12:800183. [DOI: 10.3389/fpsyg.2021.800183] [PMID]
24. Amiri A, rashnuodi P, mousavi S, shadian Khankedni L. Investigating the Level of Job Stress in Nurses Exposed to COVID-19 in Educational Hospitals in Ahvaz. johe. 2021; 8 (2) :58-65. [DOI: 10.52547/johe.8.2.58 ]
25. Sun J, Sarfraz M, Ivascu L, Iqbal K, Mansoor A. How Did Work-Related Depression, Anxiety, and Stress Hamper Healthcare Employee Performance during COVID-19? The Mediating Role of Job Burnout and Mental Health. Int J Environ Res Public Health. 2022;19(16):10359. [DOI: 10.3390/ijerph191610359] [PMID]
26. Sheibanifar R. Investigating the job burnout of teachers due to the role of mediating self-control and social support in corona epidemic. [In Persian] Management and Educational Perspective. 2021;3(3):89-112. [DOI: 10.22034/jmep.2021.310884.1071]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.