دوره 8، شماره 4 - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران 1399 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 68-50 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد ارگونومی، گروه ارگونومی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی، گروه مهندسی پزشکی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- استادیار، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- استادیار، گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
5- استادیار، گروه ارگونومی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران ، jafarpisheh@gmail.com
چکیده:   (5959 مشاهده)
زمینه و هدف: گسترش رایانه‌ها همراه با توسعه نرم‌افزارها و اینترنت، انقلاب بزرگی در کار و زندگی افراد ناتوان ازجمله افراد دارای ضایعات نخاعی با محدودیت حرکات در دست‌ها ایجاد کرده است. کارایی و کاربردپذیری ابزار کمکی که برای این افراد ارائه شود اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا آن‌ها محدودیت‌های بیشتری از افراد عادی دارند. هدف این مطالعه ارزیابی کارایی و کاربردپذیری واسط انسان‌رایانه در افراد دارای ضایعه نخاعی گردنی و افراد سالم در دو روش بیوفیدبک EMG مبتنی بر بازی رایانه‌ای و بدون بازی رایانه‌ای بود.
روش­ کار: جامعه آماری این پژوهش که در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸ انجام شد، ۲۰ بیمار دارای ضایعات نخاعی گردنی مراجعه‌کننده به کلینیک ضایعات نخاعی تهران و دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بودند. این شرکت‌کنندگان به روش غیراحتمالی دردسترس انتخاب شدند و به‌کمک بیوفیدبک EMG بازی‌گونه و بدون بازی، نشانگر رایانه را برای حرکات بالا، پایین، چپ، راست و کلیک‌کردن روی صفحه نمایشگر کنترل می‌کردند. در این مطالعه، از متغیر (Through put (bits/s به‌منظور بررسی کارایی و پرسشنامه SUS برای بررسی کاربردپذیری شرکت‌کنندگان سالم و دارای ضایعه نخاعی استفاده شد.
یافته‌ها: شرکت‌کنندگان دارای ضایعات نخاعی گردنی و افراد سالم، استفاده از بیوفیدبک بازی‌گونه را به‌ترتیب ۷۵/۸۰درصد و ۷۲درصد کاربردپذیر می‌دانستند. باگذشت زمان مقادیر عددی متغیر Through put در افراد سالم و دارای ضایعه نخاعی کاهش یافت. همچنین مقادیر عددی این متغیر در افراد سالم کمتر از افراد دارای ضایعات نخاعی بود. حداکثر کاهش مقادیر عددی متغیر Through put بین جلسات اول و ششم نمایان شد.
نتیجه گیری: شرکت‌کنندگان استفاده‌کننده از سیستم تعاملی کنترل ورودی رایانه، در سرعت واکنش و میزان جابه‌جایی نشانگر رایانه در صفحه‌نمایش کارایی کسب کرده‌اند. نتیجه اینکه می‌توان از سیستم بیوفیدبک EMG بازی‌گونه برای تعامل و کنترل وسایلی مانند رایانه و ویلچر در افرادی که در حرکات ظریف دست‌ها ناتوانی دارند، استفاده کرد.
متن کامل [PDF 703 kb]   (8794 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر موارد
دریافت: 1399/2/24 | پذیرش: 1399/9/1 | انتشار الکترونیک: 1399/10/8

فهرست منابع
1. Pinto SM, Galang G. Concurrent SCI and TBI: Epidemiology, Shared Pathophysiology, Assessment, and Prognostication. Curr. Phys. Med. Rehabil. Rep. 2016 Mar 1;4(1):71-9. [DOI]
2. Kloosterman MG, Snoek GJ, Jannink MJ. Systematic review of the effects of exercise therapy on the upper extremity of patients with spinal-cord injury. Spinal Cord 2009 Mar;47(3):196-203. [DOI:10.1038/sc.2008.113] [PMID]
3. Tanimoto Y, Rokumyo Y, Furusawa K, Tokuhiro A, Suzuki Y, Takami K, Yamamoto H. Development of a computer input device for patients with tetraplegia. Comput. Stand. Interfaces. 2005 Dec 1;28(2):166-75. [DOI:10.1016/j.csi.2005.01.018]
4. Park SY, Yoo WG. Effect of EMG‐based feedback on posture correction during computer operation. J. Occup. Health. 2012 Jul;54(4):271-7. [DOI:10.1539/joh.12-0052-OA] [PMID]
5. Kim DG, Lee BS, Lim SE, Kim DA, Hwang SI, Yim YL, Park JM. The selection of the appropriate computer interface device for patients with high cervical cord injury. Ann. Rehabil. Med. 2013 Jun;37(3):443. [DOI:10.5535/arm.2013.37.3.443] [PMID] [PMCID]
6. Williams MR, Kirsch RF. Evaluation of head orientation and neck muscle EMG signals as three-dimensional command sources. J NEUROENG REHABIL. 2015;12(1):25. [DOI:10.1186/s12984-015-0016-6] [PMID] [PMCID]
7. Yang X, Chen G, editors. Human-computer interaction design in product design. 2009 First International Workshop on Education Technology and Computer Science; 2009: IEEE. [DOI:10.1109/ETCS.2009.359]
8. Barreto A, Scargle S, Adjouadi M. A practical EMG-based human-computer interface for users with motor disabilities. 2000. [DOI:10.1145/569270.569272]
9. Pop-Jordanova N, Demerdzieva A. Biofeedback training for peak performance in sport-case study. Open Access Maced. J. Medical Sci. 2010 Jun 15;3(2):113-8. [DOI:10.3889/MJMS.1857-5773.2010.0098]
10. Bhandari R, Parnandi A, Shipp E, Ahmed B, Gutierrez-Osuna R. Music-based respiratory biofeedback in visually-demanding tasks. InNIME 2015 Jan 1. [Article]
11. Neblett R. Surface electromyographic (SEMG) biofeedback for chronic low back pain. InHealthcare 2016 Jun (Vol. 4, No. 2, p. 27). Multidisciplinary Digital Publishing Institute. [DOI:10.3390/healthcare4020027] [PMID] [PMCID]
12. Yoo JW, Lee DR, Sim YJ, You JH, Kim CJ. Effects of innovative virtual reality game and EMG biofeedback on neuromotor control in cerebral palsy. Biomed Mater Eng. 2014 Jan 1;24(6):3613-8. [DOI:10.3233/BME-141188] [PMID]
13. Muguro JK, Sasaki M, Matsushita K, Njeri W, Laksono PW, Suhaimi MS. Development of neck surface electromyography gaming control interface for application in tetraplegic patients' entertainment. InAIP Conference Proceedings 2020 Apr 13 (Vol. 2217, No. 1, p. 030039). AIP Publishing LLC. [Article]
14. Borish CN, Bertucco M, Sanger TD. Effect of target distance on controllability for myocontrol. Int. J. Hum. Comput. 2020 Aug 1;140:102432. [DOI:10.1016/j.ijhcs.2020.102432]
15. Afsharipour B, Sandhu MS, Rasool G, Suresh NL, Rymer WZ. Using surface electromyography to detect changes in innervation zones pattern after human cervical spinal cord injury. In2016 38th Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine and Biology Society (EMBC) 2016 Aug 16 (pp. 3757-3760). IEEE. [DOI:10.1109/EMBC.2016.7591545] [PMID]
16. Choi C, Rim B, Kim J. Development and evaluation of a assistive computer interface by SEMG for individuals with spinal cord injuries. In2011 IEEE International Conference on Rehabilitation Robotics 2011 Jun 29 (pp. 1-5). IEEE. [Google Scholar]
17. Safavi SM, Sundaram SM, Heydarigorji A, Udaiwal NS, Chou PH. Application of infrared scanning of the neck muscles to control a cursor in human-computer interface. In2017 39th Annual International Conference of the IEEE Engineering in Medicine and Biology Society (EMBC) 2017 Jul 11 (pp. 787-790). IEEE. [DOI:10.1109/EMBC.2017.8036942] [PMID]
18. Williams MR, Kirsch RF. Evaluation of head orientation and neck muscle EMG signals as command inputs to a human-computer interface for individuals with high tetraplegia. IEEE T NEUR SYS REH 2008 Sep 19;16(5):485-96. [DOI:10.1109/TNSRE.2008.2006216] [PMID] [PMCID]
19. Brooke J. Sus: a "quick and dirty'usability. Usability evaluation in industry. 1996 Jun 11;189. [Google Scholar]
20. Weller RO, Djuanda E, Yow HY, Carare RO. Lymphatic drainage of the brain and the pathophysiology of neurological disease. Acta Neuropathol. 2009 Jan 1;117(1):1. [DOI:10.1007/s00401-008-0457-0] [PMID]
21. Sadoughi F, KHOSHKAM M, FARAHI SR. Usability evaluation of hospital information systems in hospitals affiliated with Mashhad University of Medical Sciences, Iran. 2012 [Google Scholar]
22. Dianat I, Ghanbari Z, AsghariJafarabadi M. Psychometric properties of the persian language version of the system usability scale. Health Promot Perspect. 2014;4(1):82. [DOI] [PubMed]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.