Journal of Ergonomics
مجله ارگونومی
Iran J Ergon
Medical Sciences
http://journal.iehfs.ir
1
admin
1735-1960
2345-5365
8
10.30699/jergon
14
13
fa
jalali
1401
9
1
gregorian
2022
12
1
10
3
online
1
fulltext
fa
سنجش تجربه ی هیجانی کاربر در دو ابزار، با بهرهگیری از روشی تلفیقی مبتنی بر واکاوی وظیفه
Measuring User's Emotional Experience in Two Tools Using an Integrated Method Based on Task Analysis
ارگونومی در طراحی
Ergonomics in Design
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:IRANsans;"><span style="font-size:12pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="color:#990099"><span style="position:relative"><span style="top:-1.0pt"><span style="letter-spacing:-.1pt">ا</span></span></span></span></span></b><b><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="color:#990099"><span style="position:relative"><span style="top:-1.0pt"><span style="letter-spacing:-.1pt">هداف:</span></span></span></span></span></b> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="letter-spacing:-.1pt">عوامل انسانی در طراحی</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="letter-spacing:-.1pt"> و توسعهی محصولات، </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="letter-spacing:-.1pt">از اهمیت بالایی برخوردار است. استخراج خواستههای پنهان کاربران، نیازمند مطالعهی همهی جوانب رفتاری آنها، از جمله حالات هیجانی در تعامل با محصولات در تمام مراحل انجام کار است. هدف این پژوهش، کاربست تلفیقی روش واکاوی وظیفه و اندازهگیری ابعاد هیجانی، برای تعیین حالات هیجانی کاربران در مراحل مختلف انجام کار و استخراج معیارهای رضایت کاربران میباشد</span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="letter-spacing:-.1pt">.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="color:#990099"><span style="position:relative"><span style="top:-1.0pt">روش کار:</span></span></span></span></b> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt">این پژوهش، جهتگیری کاربردی دارد و با رویکردی توصیفی/ اکتشافی، کاربری دو ابزار روزمره را، مورد بررسی قرار داده است. ۲۰ نفر از کاربران، برای شرکت در آزمون و مصاحبه به شیوهی غیراحتمالی انتخاب شدند. آزمودنیها فعالیت مورد آزمون را توسط هر ابزار، انجام دادند و مراحل انجام کار فیلمبرداری شد. پس از انجام کار، </span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt">پرسشنامهی خودارزیابی هیجانی توسط آزمودنیها تکمیل شد و سپس </span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt">با کاربران در مورد تجربهی کاربری ابزارها، مصاحبه صورت گرفت. </span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt">برای ارزیابی نتایج پرسشنامه و مقایسهی میانگینها از آزمون پارامتری </span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt">t</span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"> استفاده شد.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="color:#990099"><span style="position:relative"><span style="top:-1.0pt">یافتهها:</span></span></span></span></b> <span lang="FA" style="font-size:10.0pt">یافتههای پرسشنامهی هیجانی نشان داد که حالات هیجانی افراد در مراحل مختلف انجام کار با یکدیگر تفاوت معنیدار دارند. میزان هیجانات تعیین شده در مراحل مختلف انجام کار نشاندهندهی نکات ضعف و قدرت محصولات مورد آزمون بود. </span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt">با تجزیه و تحلیل فیلمها، مصاحبهها و نظرسنجیها، خواستههای کاربران استخراج و دستهبندی شدند.</span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span style="font-family:"Times New Roman","serif""></span></span></span></span></span></span><br>
<b><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="color:#990099"><span style="position:relative"><span style="top:-1.0pt">نتیجهگیری:</span></span></span></span></b> <span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="color:black">بهرهگیری از این روش میتواند جزئیات دقیقی از قابلیتهای کاربری ابزارهای مختلف و نیازهای کاربران، را آشکار سازد که میتواند به عنوان ابزار مناسبی برای طراحان و پژوهشگران در زمینهی تجربهی کاربری مورد استفاده واقع شود</span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="color:black">.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="line-height:2;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span style="color:#990099">Objectives:</span></b> Human factors are critical in the design and development of various products, but wideness and unclarity of different aspects of these factors make it difficult to extract demands of users. Studying emotional aspects of users' behavior in interaction with products, as well as interviewing them, is considered as an efficient tool in extracting design demands. This study aims to integrate the application of task analysis and the measuring of emotional aspects to determine the users’ emotional states in the different stages; and therefore extract the user satisfaction criteria.</span></span><br>
<span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span style="color:#990099">Methods: </span></b>This research has a descriptive/ exploratory approach. In this practical study, the use of two everyday tools for chopping onions is analyzed. 20 users of these tools were non-randomly selected to participate in the test and interview. Users performed the task with each tool, and the process was recorded by a camera. After performing the task, subjects completed self-assessment questionnaire and then, an interview was conducted about their experience of the tools usage. Parametric t test was used to evaluate results of the questionnaire and compare averages.</span></span><br>
<span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span style="color:#990099">Results:</span></b> Findings of the emotional questionnaire showed that the emotional states of people in different stages of task are significantly different from each other. The determined emotional states, showed the weaknesses and the advantages of the tools studied. By analyzing videos, interviews and surveys, users' demands were extracted. The extracted features were categorized based on the work steps.</span></span><br>
<span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:black"><b><span style="color:#990099">Conclusion:</span></b> Using this method can reveal precise details of users’ needs concerning product category, which can be used as a suitable tool for designers and researchers in the field of user experience.</span></span></span></span></span></div>
عملکرد و واکاوی وظیفه؛ رضایت شخصی؛ هیجانات؛ ابزارهای دستی
Task performance and analysis, Personal satisfaction, Emotion, Hand-held tools
181
189
http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-7306-1&slc_lang=fa&sid=1
Narges
Adabi
نرگس
ادبی
adabi_n@tabrizu.ac.ir
100319475328460014435
100319475328460014435
No
Department of Cognitive Neuroscience, School of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
گروه علوم اعصاب شناختی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Hassan
Sabourimoghaddam
حسن
صبوری مقدم
sabouri-h@tabrizu.ac.ir
100319475328460014436
100319475328460014436
Yes
Department of Cognitive Neuroscience, School of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
گروه علوم اعصاب شناختی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Abbas
Bakhsheepour Roodsari
عباس
بخشیپور
a-bakhshipour@tabrizu.ac.ir
100319475328460014437
100319475328460014437
No
Department of Psychology, School of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران