Ethics code: IR.TUMS.SPH.REC.1400.349
Abdi H, Zakerian S A, Azam K, Khanlari Baniyarani P. Determining the mental workload and investigating its effect on changing the mood components of taxi drivers in the city of Qazvin. Iran J Ergon 2024; 11 (4)
URL:
http://journal.iehfs.ir/article-1-992-fa.html
عبدی حانیه، ذاکریان سید ابوالفضل، اعظم کمال، خانلری بانیارانی پیام. تعیین بار کاری ذهنی و بررسی میزان تأثیر آن در تغییر مؤلفههای خلقیات رانندگان تاکسی درون شهری شهر قزوین. مجله ارگونومی. 1402; 11 (4)
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-992-fa.html
1- گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، zakerian@tums.ac.ir
3- گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده: (648 مشاهده)
زمینه و هدف: از جمله مهمترین نگرانیهای جوامع امروزی، حوادث جادهای، خسارات و تلفات مربوط به آن میباشد. بار کاری ذهنی یکی از اصلیترین عوامل انسانی بوده که خود میتواند سبب بروز عوامل دیگری نظیر استرس و خشم شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی بار کاری ذهنی و میزان تأثیر آن در تغییر مؤلفههای خلقیات رانندگان انجام شده است.
روش کار: 88 راننده تاکسی گردشی شهر قزوین جهت بررسی مؤلفههای موردنظر در این مطالعه شرکت کردند. از پرسشنامه بارکاری ذهنی دالی جهت ارزیابی بارکاری ذهنی و از پرسشنامه پومز جهت سنجش مؤلفههای خلقیات رانندگان استفاده شد. بر اساس سناریوی طراحیشده رانندگی در مسیرهای پرترافیک، متغیرهای موردنظر مورد ارزیابی قرار گرفتند و به منظور بررسی ارتباط میان آنها از آزمون t زوجی و آنالیز همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSS نسخه 24 استفاده گردید.
یافتهها: میانگین سابقه کار و سن رانندگان برابر با 60/46 و 47/13 سال با انحراف معیار 12/10 و 39/9 سال بود. یافتههای به دستآمده نشان داد که با رانندگی در مسیرهای پرترافیک، برمیزان میانگین بارکاری ذهنی رانندگان به مراتب افزوده شده و این افزایش معنادار میباشد(001/0>P). با افزایش بارکاری ذهنی رانندگان، از برخی مؤلفههای خلقیات که جنبه مثبتی دارند (مانند شادکامی و سرزندگی) ((157/0=p) (143/0- =r) ،(050/0=p) (646/0- =r)) کاسته و بر مؤلفه خلقی افسردگی رانندگان افزوده شده است (*248/0 =p) (020/0=r).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاصل از مطالعه، نتیجه حاصل شد که با تداوم فعالیت رانندگی، بر میزان بار کار ذهنی رانندگان افزوده شده ولی ارتباطی مبنی بر تأثیر این مؤلفه بر مؤلفههای خلقیات مشاهده نشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر موارد دریافت: 1402/9/19 | پذیرش: 1402/11/10 | انتشار الکترونیک: 1402/11/10