پیام خود را بنویسید
دوره 10، شماره 3 - ( فصل‌نامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران 1401 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 189-181 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.TABRIZU.REC.1400.078

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adabi N, Sabourimoghaddam H, Bakhsheepour Roodsari A. Measuring User's Emotional Experience in Two Tools Using an Integrated Method Based on Task Analysis. Iran J Ergon 2022; 10 (3) :181-189
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-918-fa.html
ادبی نرگس، صبوری مقدم حسن، بخشی‌پور عباس. سنجش تجربه ی هیجانی کاربر در دو ابزار، با بهره‌گیری از روشی تلفیقی مبتنی بر واکاوی وظیفه. مجله ارگونومی. 1401; 10 (3) :181-189

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-918-fa.html


1- گروه علوم اعصاب شناختی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- گروه علوم اعصاب شناختی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، sabouri-h@tabrizu.ac.ir
3- گروه روانشناسی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (2432 مشاهده)
اهداف: عوامل انسانی در طراحی و توسعه‌ی محصولات، از اهمیت بالایی برخوردار است. استخراج خواسته‌های پنهان کاربران، نیازمند مطالعه‌ی همه‌ی جوانب رفتاری آن‌ها، از جمله حالات هیجانی در تعامل با محصولات در تمام مراحل انجام کار است. هدف این پژوهش، کاربست تلفیقی روش واکاوی وظیفه و اندازه‌گیری ابعاد هیجانی، برای تعیین حالات هیجانی کاربران در مراحل مختلف انجام کار و استخراج معیارهای رضایت کاربران می‌باشد.
روش ‌‌‌کار: این پژوهش، جهت‌گیری کاربردی دارد و با رویکردی توصیفی/ اکتشافی، کاربری دو ابزار روزمره را، مورد بررسی قرار داده ‌است. ۲۰ نفر از کاربران، برای شرکت در آزمون و مصاحبه به شیوه‌ی غیراحتمالی انتخاب شدند. آزمودنی‌ها فعالیت مورد آزمون را توسط هر ابزار، انجام دادند و مراحل انجام کار فیلمبرداری شد. پس از انجام کار، پرسش‌نامه‌ی خودارزیابی هیجانی توسط آزمودنی‌ها تکمیل شد و سپس با کاربران در مورد تجربه‌ی کاربری ابزارها، مصاحبه صورت گرفت. برای ارزیابی نتایج پرسش‌نامه و مقایسه‌ی میانگین‌ها از آزمون پارامتری t استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پرسش‌نامه‌ی هیجانی نشان داد که حالات هیجانی افراد در مراحل مختلف انجام کار با یکدیگر تفاوت معنی‌دار دارند. میزان هیجانات تعیین شده در مراحل مختلف انجام کار نشان‌دهنده‌ی نکات ضعف و قدرت محصولات مورد آزمون بود. با تجزیه و تحلیل فیلم‌ها، مصاحبه‌ها و نظرسنجی‌ها، خواسته‌های کاربران استخراج و دسته‌بندی شدند.
نتیجه‌گیری: بهره‌گیری از این روش می‌تواند جزئیات دقیقی از قابلیت‌های کاربری ابزارهای مختلف و نیازهای کاربران، را آشکار سازد که می‌تواند به عنوان ابزار مناسبی برای طراحان و پژوهشگران در زمینه‌ی تجربه‌ی کاربری مورد استفاده واقع شود.
متن کامل [PDF 887 kb]   (2082 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارگونومی در طراحی
دریافت: 1401/7/29 | پذیرش: 1401/10/1 | انتشار الکترونیک: 1401/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb