پیام خود را بنویسید
دوره 5، شماره 4 - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران 1396 )                   جلد 5 شماره 4 صفحات 37-26 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khani Jazani R, Hasanvand M. Identify and prioritize the factors affecting user satisfaction by Kano model and quality function development (QFD) integration methods: A Case Study at a technical and vocational workshop in Tehran. Iran J Ergon 2018; 5 (4) :26-37
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-484-fa.html
خانی جزنی رضا، حسنوند مصطفی. شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر رضایت مندی کاربر با تلفیق QFD و مدل کانو: مطالعه موردی در یکی از آموزشگاه های فنی و حرفه ای شهر تهران. مجله ارگونومی. 1396; 5 (4) :26-37

URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-484-fa.html


1- گروه ارگونومی، دانشکده سلامت، ایمنی و محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- گروه ارگونومی، دانشکده سلامت، ایمنی و محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، mostafa_h1364@yahoo.com
چکیده:   (11490 مشاهده)
زمینه و هدف: ملاحظات ارگونومیکی در طراحی محصول طی چند دهه گذشته افزایش یافته است. امروزه شرکت­های بی­شماری جنبه­های ارگونومیکی را در محصولات خود بکار میگیرند تا بدین ترتیب نیاز و و رضایت مشتری را در توسعه محصولات جدید تحقق بخشند.
روش کار: در این مطالعه 435 نفر از کارآموزان 18 تا 22 سال یکی از مراکز آموزش عالی فنی و حرفه­ای شهر تهران برای تکمیل پرسشنامه کانو از طریق ارتباط مستقیم با کاربر و مصاحبه مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه از روش­های ادغام مدل کانو و گسترش عملکرد کیفیت (QFD) جهت بهبود طراحی کارگاههای موسسات فنی و حرفه­ای به لحاظ ارگونومیکی و مبتنی بر نیازهای کاربران استفاده گردید. پس از تکمیل پرسشنامه کانو توسط این افراد، پاسخ­ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج حاصل وارد ماتریس کیفیت ویژگی (HOQ) شد.
یافته­ ها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که طراحی و کاربرد ایمن مهمترین ویژگی بود که کاربر در فضای کاری کارگاه­های آموزشی به دنبال آن بود. از سوی دیگر، معیارهای قابلیت تنظیم، ضخامت مواد و مبلمان ارتباط تقریبا معنی داری با ارگونومی و راحتی نداشت. دلیل آن را میتوان به احتمال زیاد از عدم آگاهی آنها از اهمیت پوسچرهای صحیح بدن و مزیت مبلمان قابل تنظیم دانست.
نتیجه­ گیری: این مطالعه نشان داد که از هر دو رویکرد مدل کانو و روش گسترش عملکرد کیفیت (QFD) میتوان در شناسایی و تعیین اولویت­های طراحی محصول و محیط کاری از دیدگاه کاربر استفاده نمود.
متن کامل [PDF 1006 kb]   (9691 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: سایر موارد
دریافت: 1396/11/29 | پذیرش: 1397/3/8 | انتشار الکترونیک: 1397/3/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb