پیام خود را بنویسید
دوره ۱۲، شماره ۴ - ( فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران- در دست انتشار ۱۴۰۳ )                   جلد ۱۲ شماره ۴ صفحات ۰-۰ | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 140004293691
Ethics code: IR.UMSHA.REC.1400.310

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostamabadi K, Hamidi Y, Babamiri M, Tapak L, Toosi Z. The relationship between Organizational Culture with Employees Job Performance in Health Centers (Based on Denison Model). Iran J Ergon 2025; 12 (4)
URL: http://journal.iehfs.ir/article-1-1072-fa.html
رستم‌آبادی کامیار، حمیدی یداله، بابامیری محمد، تاپاک لیلی، طوسی زهرا. ارتباط فرهنگ سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان در مراکز بهداشت (بر اساس مدل دنیسون). مجله ارگونومی. ۱۴۰۳; ۱۲ (۴)

URL: http://journal.iehfs.ir/article-۱-۱۰۷۲-fa.html


۱- دانشجوی دوره MPH ،گروه مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران و مرکز بهداشت شهرستان کنگاور ،دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، کرمانشاه، ایران.
۲- گروه مدیریت و اقتصاد بهداشت، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی ،دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، hamidi@umsha.ac.ir
۳- گروه ارگونومی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
۴- گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات مدلسازی بیماریهای غیر واگیر، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
۵- گروه مدیریت و اقتصاد بهداشت، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی ،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانRCID: ۰۰۰۰-۰۰۰۳-۰۷۸۶-۱۵۵۱
چکیده:   (۷۷۱ مشاهده)
زمینه و هدف: مراکز بهداشتی- درمانی بهعنوان اولین سطح ارائه مراقبت سلامت به مردم میباشند و عملکرد کارکنان این مراکز برای دستیابی به اهداف نظام سلامت حائز اهمیت است. از آنجا که یکی از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد شغلی کارکنان، فرهنگ سازمانی می‌باشد، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین فرهنگ سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان انجام شد.

روش ­کار: مطالعه حاضر به روش توصیفی-تحلیلی و مقطعی، بر روی 210 نفر از کارکنان یکی از مراکز بهداشت استان کرمانشاه به روش سرشماری در طی سال‌های 1401-1400 انجام شد. جهت جمع‌‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های استاندارد استفاده گردید که شامل پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون و پرسشنامه ارزیابی عملکرد شغلی کارکنان بود. اطلاعات جمع‌‌آوری شده وارد نرم‌افزار SPSS-25 شد و با آزمون‌‌های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی‌داری کمتر از (0.05p<) در نظر گرفته شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد ابعاد فرهنگ سازمانی با ابعاد عملکرد شغلی کارکنان رابطه مستقیم و معناداری دارد (0.05p<). همچنین سن و سابقه کار با عملکرد شغلی کارکنان در دو بُعد «کیفیت کار و ابتکار عمل» رابطه معکوس دارد. از سوی دیگر، جنسیت کارکنان با تمامی ابعاد «رهبری سازمانی» و وضعیت تأهل با بُعد «ابتکارعمل» رابطه معناداری دارند (0.05p<).

نتیجه‌گیری: فرهنگ سازمانی با ابعاد عملکرد شغلی کارکنان رابطه مستقیم و معناداری دارد، بنابراین، می‌توان با ارتقا فرهنگ سازمانی، شاهد تغییرات مؤثر و پایدار در عملکرد شغلی کارکنان باشیم. همچنین، برخی از متغیرهای دموگرافیک با سطح عملکرد شغلی کارکنان در ارتباط است که مدیران سازمان در هنگام استخدام باید به این متغیرها توجه نمایند.

 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان‌‎شناسی صنعتی-سازمانی
دریافت: 1403/11/20 | پذیرش: 1403/12/10 | انتشار الکترونیک: 1403/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ارگونومی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Ergonomics

Designed & Developed by : Yektaweb